menu

Fotografie voor webwinkels

Fotografie is voor websites en webwinkels bijna niet meer weg te denken. Stockfoto’s, productfoto’s, profielfoto’s en diverse andere afbeeldingen sieren als het goed is jouw website. Maar hoe kom je aan foto’s en wat kosten ze? Tijd om te kijken naar de valkuilen, maar ook naar de voordelen van het gebruik van fotografie voor internet.

Vroeger, begin jaren negentig toen het internet opkwam bij de massa, was het ongebruikelijk om visueel aantrekkelijke websites te hebben. Dat ging vaak ook niet, want onze internetverbindingen waren nog tergend traag en hadden dan ook de grootste moeite met het binnenhalen van een beetje kwaliteitsfoto. Maar nu, anno 2012, surfen we sneller dan ooit over het web en staat niets ons nog in de weg om prachtig vormgegeven sites te maken met een scala aan foto’s, animaties en afbeeldingen.

Je zult dan ook haast geen succesvolle website tegenkomen (Google uitgezonderd) die niet gebruikmaakt van visuele aankleding in de vorm van foto’s en afbeeldingen. Foto’s kunnen zelfs de doorslaggevende factor zijn voor klanten om bij jou zaken te doen in plaats van bij de (kwalitatief even goede) concurrent, die zichzelf minder visueel presenteert online. Hieronder een aantal zaken waarop je moet letten en een aantal tips die je kan gebruiken als je besluit om foto’s te gebruiken op je website.

Gebruik stockfoto’s, maar met mate
Het kan zeer tijdbesparend zijn om gebruik te maken van stockfoto’s. Dit zijn foto’s die je (met credits) kan kopen van sites die een enorm aanbod aan haast alle denkbare foto’s herbergen. Voorbeelden van dit soort sites zijn iStockphoto, CanStockPhoto en Shutterstock. Van die eerste zijn de prijzen in de loop der jaren gestegen, dus sommige klanten zijn verhuisd naar Shutterstock.

Je koopt dan niet de foto zelf, maar het gebruik ervan. Dat betekent dat de foto zelf in de verkoop blijft. Sommige stockfoto’s vind je daarom vaak terug en worden veel gebruikt wat misschien minder prettig lijkt, maar hierdoor blijft het tarief per foto relatief beperkt. En als een Amerikaans, Russisch en Chinees bedrijf ook de foto gebruikt zal jouw klant niet zo snel een kopie tegenkomen.

Kijk van tevoren goed naar wat je kwijt bent per foto (let ook goed op het formaat!), voordat je je aanmeldt en een boel credits inkoopt. Check bijvoorbeeld deze site om te zien hoe prijzen voor een en dezelfde foto flink kunnen verschillen per fotosite. Mocht je willen overwegen om je foto’s van een bepaalde stockfotosite te halen, bekijk dan eerst goed of het aanbod ook goed aansluit bij de manier waarop jij foto’s wil gaan gebruiken.

Het grote voordeel van het kopen van stockfoto’s is dat je zelf niet in de weer hoeft met een camera om een bepaald beeld vast te leggen. Het grote nadeel is dat je afhankelijk bent van foto’s die anderen geschoten hebben. Het kan dus zijn dat jouw beoogde foto er niet tussen zit of dat je aangekochte foto ook door anderen (misschien wel je concurrent?) kan worden gebruikt. Probeer te allen tijde clichéfoto’s te vermijden.

Besteed de fotografie uit
Als je wat meer geld en tijd in de foto’s op je website wil steken, dan kan je overwegen om de fotografie uit te besteden. Er zijn op het internet duizenden (semi-)professionele fotografen te vinden die op projectbasis voor jou de foto’s willen verzorgen die je in je website wil gaan gebruiken. Let hierbij wel goed op met wat voor foto’s de fotograaf ervaring heeft. Als hij enkel ervaring heeft met het fotograferen van mensen en dieren, dan is hij misschien niet heel geschikt als je allerlei producten gefotografeerd wil hebben. Er zijn fotografen die zich specifiek richten op fotografie voor webwinkels of websites bijvoorbeeld.

Doe de fotografie zelf
Mocht je niet al te veel geld willen vrijmaken voor de fotografie, in de vorm van stockfoto’s aanschaffen of een fotograaf inhuren, dan kun je natuurlijk ook altijd nog zélf de foto’s maken. Zelfs mobiele telefoons kunnen tegenwoordig al vrij goede productfoto’s maken, al helpt het wel om in dat geval gebruik te maken van een zogeheten lichttent, die je al vanaf een paar tientjes koopt. Verder kun je via internet verschillende bedrijven vinden die je kunnen helpen met het optimaliseren van de foto’s door o.a. de achtergrond te verwijderen, belichting te optimaliseren, watermerken toe te voegen of schaduweffecten in de foto te verwerken. Zo bieden bedrijven als Pixelz, Misterclipping.com of Cutoutcow.com al fotobewerkingen vanaf één euro per stuk.