Vermijd deze stockfotos!

Een bedrijf bestaat natuurlijk niet echt als het niet ook op het internet te vinden is. Een rommelige, lelijke website vol fouten wekt, net als een onverzorgde stenen gevel, weinig vertrouwen op. Je website wat opleuken met beeldmateriaal is dus een goed begin. Eén advies: gebruik sowieso niet de volgende inspiratieloze stockfoto’s. 

Tijdens het bloggen over ondernemen en internet komen wij heel wat websites tegen. Sommige weten op een creatieve manier gebruik te maken van stockfoto’s. Die plaatjes maken de website dan sfeervoller en aantrekkelijker. Helaas is dat niet altijd het geval. Sommige stockfoto’s kunnen we namelijk écht niet meer zien. Mocht je gebruik willen maken van stockfotografie als simpele, goedkope oplossing voor je website-verfraaiing: goed idee, maar blijf alsjeblieft uit de buurt van deze of soortgelijke exemplaren. En mochten ze al op je site staan, dan is nu het moment om ze er heel snel af te halen…

1. De klantenservice-dame
Au, au. Weer zo’n jonge vrouw met witte (grote) tanden in haar lachende (grote) mond dat het een beetje pijn doet aan onze ogen. Hoe Amerikaans wil je het hebben? En is het je wel eens opgevallen dat het vooral vróúwen zijn die volgens de stockfoto’s de klantenservice doen?

2. Wijzende personen
Wijzende mensen zijn in het echte leven natuurlijk al een beetje irritant en dat is op internet niet opeens anders. Daarom vragen wij ons af waarom er toch zo vaak wijzende mensen op websites te vinden zijn. Wijzen is onbeleefd (en irritant en opdringerig en als mensen er ook nog eens breed bij lachen zelfs een beetje eng).

3. Lachende mensen die sla eten
De loterij winnen, vrijdagmiddag, schattige kittens: allemaal dingen waar je gewoon zo blij van kan worden dat je ervan moet lachen. Maar een bak sla? Nee. Vrouwen die heel hard staan te lachen met een bak sla in hun handen, zijn raar en dien je te vermijden. Net als de bijbehorende websites dus.

4. Een springende vis
Het is niet vaak, maar zo nu en dan kom je hem tegen: de vis die zijn kleine kommetje niet meer aankan en er ver bovenuit springt. Wij denken: het is helemaal niet fijn als een vis uit zijn kom springt, want dan gaat hij dood. En daarbij is het hét clichéplaatje als het gaat om situaties waarbij bijvoorbeeld een bedrijf verhuist naar een groter pand of waarin iemand anders een baan ergens anders aanneemt.

5. Het duurzame keurmerk-achtige plaatje
Consumenten zijn zich er inmiddels van bewust dat alles wat met ‘groen’ en ‘eco’ te maken heeft net zo goed een slimme marketingzet kan zijn als een oprechte intentie om duurzaam te ondernemen. Dus probeer niet het goede te prediken met allemaal plaatjes, laat zíén waarom jouw bedrijf duurzaam bezig is.

6. Diagrammetjes
Woorden als ‘groei’ kracht bijzetten met een lelijke illustratie zoals een naar boven wijzend pijltje of een popje dat de trap op loopt: dat kan echt niet meer.

7. De wereldbol
Misschien is je bedrijf inderdaad bezig met internationalisering of zijn dat in ieder geval de ambities: het is alsnog geen excuus om een oubollig plaatje van een wereldbol op je website te plaatsen.

8. Multiculti
Als je geen tijd hebt om een leuke foto van je team te maken, kun je natuurlijk de slechte keuze maken om dan maar een stockfoto te gebruiken. Veel mensen kiezen in dat gewoon voor een lekker multicultureel team: dus niet alleen ‘witte’ koppen, maar ook iemand met een kleurtje. Het liefst twee iemanden eigenlijk: een van Aziatische afkomst en eentje met een Afrikaanse afkomst. Zo, dan ziet iedereen meteen hoe lekker multiculti je bedrijf is! Alleen jammer dat die foto’s er vaak zo gemaakt en Amerikaans uitzien. Niemand die dat dus serieus neemt…

Verder lezen

Reacties