Digitale kloof tussen consument en mkb’er

Digitale kloof tussen consument en mkb’er

Consumenten maken veelvuldig gebruik van online media om bijvoorbeeld producten en diensten te bekijken en ze online aan te schaffen, maar het mkb in Nederland speelt nog te weinig in op de mogelijkheden die de online wereld hen biedt om (nieuwe) klanten te bereiken.

Slechts 29 procent van de mkb’ers in ons land vindt online marketing belangrijk voor hun onderneming. Bijna de helft (48 procent) doet zelfs helemaal niks aan online marketing en een derde doet niks aan marketing, of dat nu online of offline is. Dat blijkt uit de MKB Online Monitor 2015 waarvoor meer dan 1700 ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf in Nederland werden ondervraagd.

13 procent omarmt mogelijkheden van online

Meer mag er verwacht worden van de groep ondernemers (13 procent) die de mogelijkheden van online inmiddels wel heeft omarmd. Deze mkb’ers, vaak gaat het om bedrijven met 5 tot 50 medewerkers, hebben een concreet uitgewerkt plan van hun online activiteiten, kanalen en momenten waarop ze hun doelgroep willen bereiken. Daar is in de meeste gevallen ook budget voor gereserveerd. Deze ondernemers hebben een duidelijke groeidoelstelling en besteden gemiddeld drie keer meer aan marketing en hun website.

De helft van de ondervraagden staat weliswaar niet onwelwillend tegenover online marketing, maar het heeft allemaal geen prioriteit voor ze. En mochten ze zich op het gebied van online of offline marketing inspannen, dan is dat vooral met het doel om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen.

De mkb’ers die wel (online) actief zijn met marketing, experimenteren steeds meer met verschillende online mogelijkheden zoals zoekmachineoptimalisatie (28%), adverteren op zoekmachines (11%) en op sociale media (12%), en maken actief gebruik van online klantbeoordelingen (16%). Van de ondervraagde ondernemers heeft 14 procent een bedrijfspagina op Google aangemaakt.

‘Mkb’ers moeten stappen maken op gebied van online marketing’

Desondanks is er een grote digitale kloof tussen enerzijds de mkb’ers en anderzijds de Nederlandse consumenten. Acht op de tien consumenten zoekt immers regelmatig informatie op over lokale aanbieders via Google en 90 procent zit dagelijks op social media. “Voor het gros van de MKB-ondernemers is het noodzakelijk stappen te maken op het gebied van online marketing om zo in contact te komen met de huidige online georiënteerde consument én toekomstige generaties”, aldus de MKB Online Monitor.

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten