Crowdfunding sterk in opkomst

Wanneer je geld nodig hebt voor je onderneming is de kans groot dat je hiervoor een lening bij de bank wilt afsluiten. Maar als zelfstandige is dit niet altijd mogelijk, bovendien is het niet per se nodig. Want crowdfunding heeft bewezen dat bankvrij lenen ook een interessante optie kan zijn.

Het idee van crowdfunding is dat relatief veel mensen een (redelijk klein) bedrag inleggen, zodat deze investeringen samen genoeg geld opleveren om het volledige project te bekostigen. In de beginjaren van crowdfunding kozen voornamelijk hippe startups voor deze financieringsvorm, maar inmiddels heeft een veel grotere groep mkb-ondernemers er wel eens gebruik van gemaakt. Ook investeerders raken steeds meer bekend met het principe, onder meer omdat er bij de meeste platformen al vanaf enkele euro’s of tientjes kan worden geïnvesteerd.

Crowdfunding in cijfers

Tot 2012 werd er sporadisch een crowdfunding-campagne gelanceerd. Maar sinds er in 2012 steeds meer platformen actief zijn, kon de financieringsvorm in sneltreinvaart naamsbekendheid opbouwen. Vooral de laatste jaren heeft crowdfunding veel aan populariteit gewonnen. Dit zie je goed terug in de cijfers, want waar in 2016 er via de verschillende platformen nog 170 miljoen opgehaald was in 2018 al 329 miljoen euro.

De enorme aanwas aan crowdfunding-platformen zorgde er niet alleen voor dat het principe steeds bekender raakte, maar ook dat er voor elk type ondernemer inmiddels een podium is te vinden. Al moet hier ook een kleine kanttekening bij worden geplaatst, want niet elk platform is even succesvol. Ook bleken sommige platformen niet levensvatbaar, waardoor sommige platformen alweer zijn gestopt.

Verschillende manieren van financiering

Binnen crowdfunding zijn er verschillende manieren waarop de financiering kan plaatsvinden. In het bedrijfsleven gaat in de meeste gevallen over crowdfunding op basis van een lening of (certificaten van) aandelen. Financiering met behulp van donaties of sponsoring kan ook, maar in de praktijk komen deze vormen zakelijk gezien wel minder vaak voor.

Kies je voor crowdfunding op basis van een lening, dan kun je dit vergelijken met een bancaire lening. Al is het geld in dit geval niet van één partij, maar van een heleboel investeerders. In ruil voor de lening geef je de investeerders een belofte tot terugbetaling én een vooraf overeengekomen rente. Bij de meeste platformen heb je enigszins zelf in de hand hoeveel rente je wilt betalen, mits het maar binnen de richtlijnen is.

Ook komt het voor dat er (certificaten van) aandelen worden uitgegeven. Het nadeel van deze variant is dat het risicovoller is. Zo kun je niet altijd inschatten hoeveel het bedrijf op termijn waard is. En het rendement op aandelen is nu eenmaal afhankelijk van de bedrijfsresultaten. Stel dat de webwinkel ontzettend veel winstgevender is dan je had verwacht. Dan is dit uiteraard zeer goed nieuws, maar het betekent in dit geval wel dat de winst moet worden verdeeld over alle aandeelhouders. Was je een crowdfunding-campagne gestart op basis van een lening, dan was de kans groot dat je veel voordeliger uit was geweest.

Past crowdfunding bij jou?

Voordat je aanklopt bij een platform is het goed om eerst te bedenken of crowdfunding wel bij jou past. Het principe mag zich in de afgelopen jaren dan hebben bewezen, dit wil niet zeggen dat het voor jou het meest interessante financieringsmodel is. Wellicht past een bancaire lening, een onderhandse lening via bekenden of een stille vennoot toch beter bij jouw manier van zakendoen.

Of een crowdfunding-campagne succesvol is, hangt namelijk niet alleen af van de levensvatbaarheid van jouw plannen, maar ook van de wijze waarop je campagne voert. Heb je het bijvoorbeeld in je om mensen, zowel binnen als buiten je eigen netwerk, dusdanig te enthousiasmeren over jouw ideeën dat ze bereid zijn om te investeren in jouw onderneming? En wat voor tegenprestatie wil je hen bieden? Al dit soort zaken spelen mee bij de keuze voor een platform of campagne.

Een succesvolle campagne opzetten

Wanneer je eenmaal een platform hebt gekozen, wil dit niet automatisch zeggen dat jouw project hier wordt geaccepteerd. Bij de meeste platformen is het gebruikelijk dat ongeveer twee derde van de aanvragen wordt afgewezen. Dit betekent lang niet altijd dat het idee niet levensvatbaar is. Het kan ook zijn dat de eigen inbreng simpelweg te gering is, of dat je niet aansluit bij het platform.

Veel ondernemers onderschatten de tijd en energie die het opzetten én uitvoeren van een crowdfunding-campagne met zich meebrengt. Maar hoe beter jij in staat bent om te omschrijven wat het belang is van de investering, des te groter is de kans dat de crowd hier de toegevoegde waarde van inziet. Probeer dus zo concreet mogelijk uit te leggen wat jouw plannen zijn. Met een algemeen antwoord dat je startkapitaal nodig hebt of de bedrijfsprocessen wilt optimaliseren, zal een investeerder niet snel overstag gaan.

Ook komt er bij crowdfunding, in tegenstelling tot de traditionele financieringsvormen, vaak een persoonlijk aspect bij kijken. Dit houdt in dat mensen je het geld moeten gunnen. Vindt de crowd jouw idee sympathiek, dan is de kans opeens een stuk groter dat de campagne slaagt.

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten