Wanbetalers

Toen je een eigen bedrijf begon wist je vast dat niet iedereen hetzelfde betalingsgedrag als jijzelf had. Toch schrikken ondernemers na verloop van tijd van het betalingsgedrag van hun “klanten”.

Klanten tussen aanhalingstekens want je kunt je afvragen of je mensen die niet betalen nog wel als klant kunt omschrijven. Zeker als je te maken hebt gehad met wanbetalers. En het ergste is nog wel dat je normale klanten nu laat meebetalen voor dit gedrag.

Want als jij als webdesigner werkt dan heb je de prijzen gebaseerd op de serverkosten, wat aansluitkosten en natuurlijk wat winst voor de eigen uren. Een van de belangrijkste kostenposten moet je alleen niet vergeten. De debiteurenadministratie. In het tarief zul je moeten doorrekenen wat ik wilt verdienen, maar ook of facturen betaald zullen worden.

Maar dat blijkt klant- en productafhankelijk te zijn. Van alle webdesign-klanten die je netjes leer kennen tijdens een gesprekje betaald 99% uiteindelijk de rekening wel. De ene wat sneller dan de andere en soms is een herinnering nodig. Geen probleem een factuur kan zoekraken. Maar van de webhosting klanten betaalt een groter percentage zijn rekeningen niet. Dan krijg je opeens te maken met dubieuze debiteuren.

Wanbetalers en dubieuze debiteuren komen overal voor

Het probleem is meer bekend. Niet voor niets houdt een boekhoudprogramma meestal scherp bij wie heeft betaald en wie nog niet. En het is ook de reden waarom online betaalsystemen zoveel transactie kosten kunnen berekenen en toch zeer interessant kunnen zijn. De kosten kunnen soms flink oplopen maar dan weet je tenminste wel wie er betaald en wie niet. Die kosten zijn dan zo weer terug verdiend door lagere administratie kosten en de zekerheid dat de rekening betaald is. Doe je dit niet houd dan rekening met de factor wanbetalers. Je bent gewaarschuwd!

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten