menu

Wanbetalers

Voor ik met een eigen bedrijf begon wist ik ook wel dat niet iedereen hetzelfde betalingsgedrag als ikzelf had. Maar nu ik fulltime ondernemer ben heb ik gemerkt dat ik toch wel geschrokken ben van het betalingsgedrag van mijn "klanten". Klanten tussen aanhalingstekens want ik kan niet eens meer precies zeggen hoeveel domeinen ik als webhosting provider inmiddels heb afgesloten wegens wanbetaling. En het ergste is nog wel dat ik normale klanten nu laat meebetalen voor dit gedrag.

Dat ik begon met ondernemen had ik mijn prijzen gebaseerd op de server kosten, wat aansluitkosten en natuurlijk wat winst voor mijn eigen uren. Een van de belangrijkste kostenposten was ik alleen vergeten. De wanbetalers. Van alle webdesign klanten die ik netjes leer kennen tijdens een gesprekje betaald 99% uiteindelijk de rekening wel. De ene wat sneller dan de andere en soms is een herinnering nodig. Geen probleem een factuur kan zoekraken. Maar van de webhosting klanten betaald zo’n 20% nooit zijn rekening.

Het probleem is meer bekend. Het is ook de reden waarom online betaalsystemen zoveel transactie kosten kunnen berekenen en toch zeer interessant kunnen zijn. De kosten kunnen soms flink oplopen maar dan weet je tenminste wel wie er betaald en wie niet. Die kosten zijn dan zo weer terug verdiend door lagere administratie kosten en de zekerheid dat de rekening betaald is.

Deze mogelijkheid heb ik, door het lage aantal transacties per maand, nog niet. Ik heb mijn prijzen dan ook enkele jaren geleden iets moeten verhogen om er rekening mee te kunnen houden dat sommige mensen online iets bestellen en dan achteraf denken juridisch sterk te staan. Er is geen handtekening en dus is de transactie volgens hen niet geldig. Bij deze wil ik webwinkeliers in spe dan ook ten zeerste aanraden om vooruit betaling te gebruiken als betalingsmiddel en te kiezen voor een online betaalsysteem als Paypal of Ideal. Doe je dit niet houd dan rekening met de factor wanbetalers. Je bent gewaarschuwd!

Verder lezen

Reacties