Vraag naar AI-diensten vertienvoudigd

Vraag naar AI-diensten vertienvoudigd

In de afgelopen zes maanden is het aantal zoekopdrachten naar AI-gerelateerde diensten op freelance platform Fiverr vertienvoudigd. Bedrijven willen AI integreren in hun werkzaamheden met behulp van experts. Daarnaast passen bedrijven hun social media strategie aan door steeds vaker korte video’s te gebruiken.

Het platform Fiverr wil de toegang tot freelance talen eenvoudiger maken en verbindt freelancers uit meer dan 160 landen en meer dan 550 categorieën met bedrijven of merken. Naar eigen zeggen werkten in het afgelopen jaar meer dan vier miljoen klanten met freelancers van het platform.

Onlangs publiceerde het platform de Business Trend Index, waarmee het de gegevens van miljoenen zoekopdrachten op het platform analyseert. De resultaten van het afgelopen half jaar werden vergeleken met de voorgaande zes maanden.

Zoekopdrachten AI-kunst steeg 4.270%

Volgens het onderzoek is het aantal zoekopdrachten rondom ChatGPT sinds de laatste zes maanden vergelijkbaar met zoekopdrachten die betrekking hebben tot Facebook en Instagram. Binnen Nederland steeg het aantal zoekopdrachten naar AI-kunst met 4.270 procent. Zoekopdrachten die enkel AI bevatten stegen 1.550 procent.

“In technologie ligt een sleutelrol weggelegd voor freelancers om organisaties op gang te helpen.’

“De verschuivingen in de wereld van de technologie, gekoppeld aan een onzekere economie, hebben bedrijven op de proef gesteld. Hier ligt een sleutelrol weggelegd voor freelancers om organisaties op gang te helpen”, vertelt Peggy de Lange, VP B2B-Marketing van Fiverr. “Het vergt veel kennis en tijd om een tool de juiste vraag te stellen. Pas als de menselijke input goed is, komt er bruikbare output uit. Haal daarom expertise in huis.”

“Wees niet bang: AI is nog lang niet klaar om alle taken van ons over te nemen. Gebruik het in je voordeel. Deze tools kunnen bijvoorbeeld helpen met het schrijven van teksten, waardoor jij weer tijd over hebt voor andere prioriteiten, maar vertrouw niet blindelings op de uitkomst.”

Aanpassingen social media strategie

Daarnaast blijkt dat bedrijfsleiders en marketeers vaker zoeken naar de termen “short-form video”. Dit heeft te maken met de populariteit van de korte video’s op TikTok, waardoor ook YouTube en Instagram eigen korte videofuncties hebben gemaakt.

Binnen Nederland nam het aantal zoekopdrachten naar YouTube voice overs in het afgelopen half jaar toe met 1.077 procent. Zoekopdrachten rondom YouTube scriptschrijvers namen toe met 1.604 procent.

‘Korte video’s zijn een belangrijk onderdeel geworden van de marketingstrategie.’

“Door de enorme prikkels die consumenten online krijgen, wordt het steeds lastiger om hun aandacht vast te houden. Korte video’s zijn daarop het antwoord. Deze shorts zijn uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van merken. Maar door de overvloed aan content is dat enorm moeilijk. Om toch te profiteren van de potentie en de exposure, wordt er veel gezocht naar scriptschrijvers, voice overs en editors.”

Gerelateerde berichten