menu

Kapper worden

Kapper worden is niet moeilijk: kappers die al jarenlang een succesvolle kapperszaak runnen zullen zeggen dat het succes afhankelijk is van hoe goed je kunt knippen. Daar is niets aan gelogen, maar dan moet je wel klanten hebben. En daarvoor zijn marketing en een werkruimte weer een vereiste. Twee zaken die nogal een drempel kunnen zijn voor mensen die kapper willen worden, en dan zijn er nog algemene kosten als verzekeringen of administratie. Hoe zorg je nu dat je snel aan de slag kunt, en niet met de spreekwoordelijke handen in het haar komt te zitten?

Als je goed kunt knippen is kapper worden op  papier niet moeilijk. Er zijn vrijwel geen verplichtingen. Zelfs een diploma of KvK-inschrijving zijn niet altijd verplicht. Al tijdens je studie kun je beginnen met het knippen van de haren van vrienden of kennissen. Op die manier kun je misschien een eerste startkapitaal opbouwen waarmee je jouw materialen kunt inkopen.

Tegen je familie en vrienden kun je vrij eerlijk zijn over je status en ervaring, maar zodra je er echt mee aan de slag gaat moet je natuurlijk wel kunnen knippen. Om echt nieuwe onbekende klanten te kunnen werven is een kappersdiploma dus wel een vereiste. Ook is een KvK-inschrijving dan verplicht. Maar los daarvan kun je vrij gemakkelijk starten met je eigen onderneming.

Toch moet je het vak van kapper niet onderschatten. Heren zijn soms in een kwartiertje geknipt, maar betalen daar ook niet veel meer voor dan een paar tientjes. Nu is dat bij dames wel anders, daar kost een serieuze knipbeurt al gauw boven de vijftig euro en met een kleurtje of andere bijzondere wensen loopt het al gauw op tot het dubbele. Dat lijkt makkelijk geld verdienen, maar voor dat je dat geld verdient, moet je heel wat onkosten maken.

Kapper worden: het benodigde startkapitaal

Het starten van een kapperszaak kan vies tegenvallen. Vooral de algemene onkosten, die je niet ziet aan een knipbeurt, kunnen hoog uitvallen. Denk aan de marketingkosten. Want jij wilt misschien kapper worden omdat je haren knippen leuk vindt, maar heb je ook al nagedacht hoe je aan klanten komt?

Je vrienden, familie en kennissen kunnen natuurlijk je eerste klanten zijn, maar om een serieus salaris te verdienen moet je al gauw meerdere klanten per dag kunnen knippen en daarvoor is marketing nodig. Dat kunnen flyers zijn, of een goede website. Verder kun je denken aan een advertentie in een lokaal huis-aan-huiskrantje of reclame op Facebook of andere social media-kanalen.

Ook heb je als kapper vrij veel materiaal voor de knipbeurt zelf nodig. Online zijn die gemakkelijk te vinden. Via bol.com is er al veel te vinden, op marktplaats.nl vind je tweedehands veel spullen en speciaalzaken als de haarshop.nl leveren ook gemakkelijk aan huis. Met een paar honderd euro heb je de eerste kammen, scharen, verf en andere artikelen die je nodig hebt om te kunnen knippen. Als je ook een goede kappersstoel, wastafel en aanvullende zaken wilt aanschaffen dan heb je nog wel een paar duizend euro extra nodig. Voor het knippen heb je dan je zaken geregeld.

Maar naast het knippen zelf zijn er ook veel standaard onkosten. Denk aan verzekeringen, de administratie of bijscholing. Dat laatste kan soms via een keurmerk of branchevereniging, maar lidmaatschap hiervan kan ook wat onkosten met zich meebrengen. Daarnaast moet je zorgen voor een goede werkruimte.

Starten als thuiskapper

Je kunt je afvragen of je alle zaken al direct bij de start van je onderneming wilt aanschaffen. Tegenwoordig zijn mensen steeds drukker, en is een kapper die bij mensen thuis knipt ook een prima oplossing. Als thuiskapper kun je de kosten van een dure kappersstoel nog even uitstellen en dus wat gemakkelijker van start. Wel komen daar andere zaken bij kijken.

Als je start als thuiskapper dan heb je in eerste instantie genoeg aan wat je mee kunt nemen. Wel heb je dan een goede representatieve auto nodig. Je hoeft heus geen bedrijfsauto aan te schaffen en ook je privéauto hoef je niet te beplakken met reclame. Maar je kunt je wel afvragen of het reclame is voor je nieuwe onderneming als je met een oude versleten roestbak voor komt rijden.

Daarnaast moet je klanten de mogelijkheid bieden om af te rekenen. Lang niet iedereen heeft voldoende cashgeld in huis, en ook voor jou is het waarschijnlijk prettiger als je het geld direct op je rekening ontvangt. Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer mogelijkheden voor mobiele pinautomaten en mobiele kassa-oplossingen.

Een belangrijk nadeel wat je hebt als je thuiskapper wilt worden is dat je niet heel gemakkelijk een grote klantenkring kunt opbouwen. Als je eenmaal een paar jaar bezig bent en je werk goed doet, dan zullen je bestaande klanten hopelijk helpen met mond-tot-mondreclame. Maar als je net kapper wordt, dan zul je het op andere manieren moeten oplossen. Bijvoorbeeld door bij huizen in de buurt flyers uit te delen, of via internet, bijvoorbeeld via social media-advertenties, klanten te vinden.

Je eigen kapsalon thuis

Heb je thuis voldoende ruimte om zelf een werkruimte voor je kapperswerkzaamheden in te richten? Kapper worden vanuit je eigen huis kan dan een eerste opstap zijn naar een eigen kapperszaak. Houd er allereerst rekening mee of dat wel mag. Je mag thuis heus wel een bedrijf starten, daarover doen de meeste gemeenten niet zo moeilijk, maar zodra er een kans is op overlast krijg je te maken met het bestemmingsplan.

Een kapsalon kan al snel overlast bezorgen. Bijvoorbeeld voor een andere kapper in de buurt. En wanneer er ook allemaal klanten langskomen en die overlast bezorgen voor de buren. Kapper worden is voor jou misschien een droom die uitkomt, als er allerlei auto’s voor de deur parkeren en de buren hun uitzicht verliezen, kunnen die daar heel anders over denken. Daarnaast zijn er nog wel meer redenen denkbaar waarom de gemeente het jou verbiedt om een kapsalon in je woonhuis te beginnen. Dit kan per gemeente verschillen.

Een ander nadeel aan een werkruimte thuis of het starten als thuiskapper is dat in beide gevallen je de ruimte niet gemakkelijk in kan zetten als marketingmiddel. Zo is buitenreclame aan regelgeving gebonden. Zeker in een woonwijk zijn deze regels streng. Zo mag je soms niet eens een bordje bij de deur hangen om klanten te laten zien dat ze hier aan het goede adres zijn.
Voor de belastingdienst gelden weer andere regels. Of je werkruimte thuis belastingtechnisch gezien wordt als werkruimte, is van meerdere factoren afhankelijk.

Een kapsalon starten

Heb je thuis weinig ruimte en zou je het liefst toch een professionele werkruimte willen inrichten? Met een kapsalon in het centrum maak je gelijk wat hoge kosten, want deze zal netjes ingericht moeten worden en ook de huur hiervan is meestal aanzienlijk. Kapper worden is bij de eerder genoemde alternatieven al niet goedkoop en deze optie maakt het dus zeker niet gemakkelijk. Maar een ruimte in het centrum biedt ook voordelen, zoals bij de klantwerving. Een kapsalon in het centrum wordt snel door veel mensen gezien en dus zullen er gemakkelijker mensen binnenstappen. Daarnaast kan dit professioneler overkomen.

Of dit de onkosten compenseert is sterk afhankelijk van de locatie, huur en hoe goed jij spontaan binnenstappende mensen kunt omzetten in vaste trouwe klanten.

Ondernemingsplan voor emoties?

Met wat startkapitaal, een werkruimte en de eerste klanten kun je serieus van start. Je bent dan klaar om zelfstandig ondernemer te worden. Hoe je ook start, het is vrijwel altijd aan te raden om te beginnen met een ondernemingsplan. Het laat je niet alleen nadenken over hoe je aan klanten komt of hoe je de financiën regelt, maar ook hoe je je onderscheidt van de concurrentie en wat jouw persoonlijke sterktes en vooral ook zwaktes zijn.

En die zijn zeker niet minder belangrijk als de rationele kenmerken van het ondernemerschap. Het zelfstandig ondernemerschap kan superveel voldoening, vrijheid en zelfs geld opleveren, het tegengestelde is ook waar: veel mensen ervaren ondernemerschap als onrustig, stressvol en als het leven van een achtbaan waarin hoogte- en dieptepunten zo snel worden afgewisseld dat ze zich er vooral ziek van gaan voelen. Bekijk dus niet alleen wat je mogelijkheden zijn, maar vooral ook of deze passen bij hoe jij jouw werktijd wilt doorbrengen.