menu

Je bedrijf verkopen aan Google

Zou het niet gaaf zijn als je morgen iemand van Google aan de telefoon kreeg en vroeg of je jouw bedrijf wilde verkopen aan Google? Wat voor bedrijven koopt Google eigenlijk en waar letten ze zoal op?

Dagdromen over dat telefoontje…
Je bent ondernemer omdat je zelf jouw bedrijf groot wilt maken. Het is als een kind voor je. Die verkoop je toch ook niet als het succesvol wordt? Dat weten we best. Maar toch. Het zijn nu eenmaal de zomermaanden. Je zit net iets vaker te dagdromen. Hoort van collega’s die allemaal op vakantie gaan. Hoe zou het zijn als je de rest van je leven op vakantie kon? Als je jouw bedrijf nu eens voor veel geld zou kunnen verkopen? Een echt verkoopsucces. Hoogtepunt in je leven. Bijvoorbeeld tijdens deze recessie je bedrijf verkopen voor miljoenen aan Google?

Google is altijd geinteresseerd in nieuwkomers. Zo heeft Google bedrijfsonderdelen als Analytics, Youtube of Feedburner niet zelf bedacht maar zijn dit simpelweg strategische overnames geweest in het verleden. Soms voor vele miljoenen.

Geen standaard investeringsmaatschappij
De meeste bedrijfsovernames die gedaan worden, zijn op basis van resultaten uit het verleden of op korte termijn. Bijvoorbeeld een bedrijf verkopen op basis van de winst of omzet van de laatste drie jaar, aangevuld met een prognose voor de komende anderhalf jaar. Dit is in de overname wereld een normale manier om bedrijven te waarderen. Google werkt zelden hetzelfde.

De omzet of winst van jouw bedrijf zal waarschijnlijk in het niet vallen bij dat van Google en ergens is dat ook niet zo interessant voor ze. De winst en omzet cijfers weet Google prima te halen met eigen diensten. Wat Google wel wil, is hierin de eerste en beste blijven.

Google wil de toekomst
Wat Google dan ook wel interessant vind is je bereik, je techniek en of snelheid en data hierin een rol kunnen spelen. Google geeft aan dat het internet nog maar in de kinderschoenen staat. In 1992 was een Gigabyte ongeveer $4000. Tegenwoordig kost het Google ongeveer 20 dollarcent. Waarschijnlijk in een paar jaar nog maar een tiende van dat. Daarnaast wordt het internet steeds sneller. In 1996 hadden we nog oude 28k8 modems en kon een website niet meer dan 2-3 plaatjes hebben. Tegenwoordig kun je bijna alles streamen.

De helft van de wereld heeft nog geen internet. Internetgebruikers blijken ook totaal niet loyaal aan een website of merk. Google ziet dit als een enorme zwakte van het bedrijf. Met snelle successen van bedrijven als Twitter.com of Google zelf blijkt wel hoe vluchtig het internet is. Hierdoor is Google altijd op zoek naar internet trends. Door Twitter zou het kunnen zijn dat mensen met elkaar in contact komen zonder het gebruik van search. Een reden voor Google om direct te kijken of een overname niet een optie is.

Maar het belangrijkste aspect waarmee je jouw bedrijf aan Google kunt verkopen is met verbeeldingskracht. Het bedrijf Google van vandaag is sterk. Het heeft ondanks de crisis weer meer winst. Het draait goed en is oppermachtig. Maar hoe ziet het internet van morgen eruit? Niemand weet het. Misschien ben jij morgen wel die grote internationale speler. Overtuig Google van jouw luchtkasteel. Overtuig Google met jouw verbeeldingskracht. En misschien ben jij wel die volgende grote overname van Google.

Verder lezen

Reacties