Het succes van 10 internetondernemers deel 2

Vorige week kon je het eerste deel lezen van ‘De succesverhalen van 10 internetondernemers’. Vandaag is het tijd voor het afsluitende deel. We kijken naar een hele jonge internetondernemer, een ondernemer die ooit bij een krant werkte en een vrouwelijke internetondernemer.

6. Claudia Willemsen

Kleertjes.com is een van de mooiere Nederlandse ecommerce-succesverhalen. Het herbergt negentig kinderkledingmerken en het bedrijf telt momenteel meer dan 125 medewerkers en zo’n negentigduizend klanten. Drijvende kracht hierachter is Claudia Willemsen, de enige vrouw in ons lijstje.

Ze startte het bedrijf in 2003 na een zolderverkoop van kinderkleding. Dat smaakte naar meer en met een eigen investering van 2400 euro begon ze een webwinkel. Drie jaar later werd Kleertjes.com uitgeroepen tot beste webwinkel tijdens de Nationale Thuiswinkel Awards. Twee jaar later zou de online kinderkledingwinkel goed zijn voor 11 miljoen euro omzet. Vorig jaar werd bekend dat het bedrijf investeerders heeft aangetrokken om zo verder te kunnen groeien. Comnaar Investments en Mentha Capital bezitten nu allebei een derde van de aandelen.

Willemsen was voor haar Kleertjes.com-avontuur eigenaar van ISP Services, dat uit het in 1997 door opgerichte Hubris Nederland is ontstaan.

Fun fact: Kleertjes.com had tot 2010 ook een fysieke vestiging, en wel in winkelcentrum De Veentjes in Doetinchem.

 7. Ben Woldring

Deze jonge internetondernemer stond toen hij 13 jaar oud was, al veelvuldig in diverse kranten en bladen. Dat kwam omdat hij op die leeftijd met de website Bellen.com startte, naar aanleiding van een schoolopdracht. Op de website vergeleek Woldring de telefoontarieven van verschillende telecomaanbieders. De site werd een online hit en Woldring begon geld te verdienen met advertenties. Na het succes van Bellen.com, volgden al snel andere websites, die hij maakte met zijn bedrijf Bencom. Internet, digitale televisie, gas en licht, bellen op vakantie, breedband, energie… Bijna alles waarbij veel consumenten eerst online research willen doen heeft Woldring met een van zijn sites al eens vergeleken.

De zelfbenoemde ‘serial entrepreneur’ werd in 2003 uitgeroepen tot Entrepreneur of the Year door Ernst & Young en het Amerikaanse zakenblad Business Week riep de in 1985 geboren Groninger in 2006 uit tot Europees Ondernemer van het jaar onder de 25.

Fun fact: Woldring heeft beide ouders in dienst. Zijn moeder is lokatiedirecteur in Usquert, terwijl zijn vader dienst doet als personal assistant.

8. Durk Jan de Bruin

Als je al wat langer op internet zit, is er een grote kans dat je ooit Durk Jan de Bruin zijn geesteskind hebt bezocht. Sterker nog, misschien heb je zijn site ooit wel als startpagina ingesteld. De Bruin is namelijk de oprichter van Startpagina.nl, een van de eerste succesvolle internetsites van Nederlandse bodem.

Halverwege de jaren negentig studeerde De Bruin Wiskunde en Informatica aan de Universiteit Leiden. Hij kwam voor het eerst met internet in aanraking en begon na te denken over een soort afstandsbediening voor dit medium. Met zijn vader in het achterhoofd als voorbeeld voor de onervaren internetgebruiker ontwierp hij een gebruiksvriendelijke pagina die gevuld was met een verzameling aan links. Op 15 september 1998 was het zover: Startpagina.nl was geboren. Nieuw aan dit concept was dat er dochterpagina’s waren: pagina’s met per onderwerp (vakantie, lichaamstaal, Antwerpen, etc.) een verzameling aan relevante links. Inmiddels kent Startpagina meer dan zesduizend van dit soort dochterpagina’s.

In april 2000 verkocht De Bruin de site voor zo’n 13,5 miljoen euro aan uitgever VNU (tegenwoordig Sanoma Digital). Door veel vrijwilligers, die de dochterpagina’s bijhielden, werd dit nieuws niet positief ontvangen. In augustus 2000 begon De Bruin met MijnWinkel.nl, waarmee men gemakkelijk een eigen webwinkel kan opzetten. Inmiddels zijn er bijna 2000 actieve webwinkels die gebruikmaken van de MijnWinkel-software. In 2011 ging MijnWinkel samenwerkingen aan met PostNL, ABN Amro en KPN om ondernemers aan zich te binden.

9. Dominique Weesie

Dominique Weesie begon zijn carrière in 1991 als politiek verslaggever bij De Telegraaf. Twaalf jaar later richtte hij met een collega de weblog GeenStijl op. Wat in eerste instantie begon als een standaard weblog met wat leuke linkjes, groeide al snel uit tot een drukbezochte opiniesite die regelmatig het nieuws haalde. Onder het pseudoniem Fleischbaum schreef Weesie samen met zijn collega’s snedig geschreven stukjes, die in de loop der jaren steeds meer lezers, ‘reaguurders’ en adverteerders aantrokken. GeenStijl groeide in de vorm van News Media, dat ook sites als Dumpert.nl, Gamert.nl, PowNed.tv beheert, uit tot een mediabedrijf dat begin 2008 voor 100% eigendom werd van de Telegraaf Media Groep.

In april 2010 vertrok Weesie bij zijn geesteskindje, omdat hij inmiddels begonnen was met de door hem opgerichte publieke omroep PowNed en hij volgens de Mediawet beide taken niet mocht combineren. Bij PowNed ging Weesie ook aan de slag als presentator van het actualiteitenprogramma PowNews.

Fun fact: Begin 2011 werd Weesie door Dutch Bloggies uitgeroepen tot ‘blogger van het decennium’, omdat hij volgens hen een belangrijk stempel heeft gedrukt op het bloggen in Nederland. GeenStijl schreef zelf altijd uiterst kritisch over de in hun ogen nutteloze Dutch Bloggies en de daarbij behorende awards.

10. Patrick Terwee

Deze naam doet waarschijnlijk geen belletje rinkelen, maar de site van Patrick Terwee misschien wel. De beste man is namelijk oprichter van TheHun, nog steeds een van de beter bezochte sekssites die het internet rijk is. Tijdschrift Quote meldde vorig jaar dat Terwee met de site zo’n tweeduizend euro per dag verdient en dat al tien jaar lang.

Het begon allemaal in 1994. Terwee studeerde technische computerkunde en merkte dat het internet door zijn docenten helemaal niet serieus werd genomen. “Ik ging dus zelf klooien en ontwierp toevallig een erotische site. Ik wist helemaal niet dat je er geld mee kon verdienen”, zo vertelde hij in 2000 tegen De Telegraaf. Toen hij begon met The Hun’s Yellow Pages kreeg hij al snel zo’n 50.000 bezoekers per dag.

Rond 2005 werden er cijfers genoemd die opliepen in de 3 miljoen unieke bezoekers per dag. En dat met een lelijke site die nog steeds het design van 1998 heeft en enkel linkjes naar gratis pornoplaatjes en –filmpjes bevat. Overigens doet Terwee het bestuderen van de (ingestuurde) links al een tijd niet meer zelf. In een interview met BNN jaren geleden meldde de miljonair dat hij daarvoor iemand in dienst heeft genomen.

Fun fact: In hetzelfde interview met BNN vertelt Terwee dat hij niet van porno houdt. “Ik heb zelfs nog nooit een pornofilm gezien. Oké, wel eens een stukje, maar Jezus, waar gaat dat over? Van die vrouwen die als varkens schreeuwen: dat slaat toch helemaal nergens op!”

Lees ook “Het succes van 10 internetondernemers deel 1!

Verder lezen

Reacties