menu

Het succes van 10 internetondernemers – deel 1

Het beroep internetondernemer is relatief nieuw. Toch zijn er genoeg voorbeelden te vinden, ook in Nederland, van mensen die in de loop der jaren hun succes hebben bewezen met het opzetten van winstgevende internetbedrijven, met het op het juiste moment investeren en met het met dikke winst doorverkopen van hun geesteskindjes. Wij bundelden de succesverhalen van tien (oké, eigenlijk elf) internetondernemers. In deel 1 de eerste vijf!

1. Raymond Spanjar en Floris Rost van Tonningen

Deze twee heren behoren tot de bekendste internetondernemers van ons land. En de succesvolste, want de sociale netwerksite Hyves heeft ze zeker geen windeieren gelegd. Opgegroeid in Laren en met het gymnasium-diploma op zak, toog Raymond Spanjar samen met Floris Rost van Tonningen naar Engeland en Frankrijk om daar de taal te leren. Toen ze eenmaal terug waren in Nederland, richtten ze beleggingssite IEX.nl op, dat drie jaar later met winst verkocht werd.

 Toen Spanjar ontdekte dat maar weinig van zijn vrienden zin hadden om zich aan te melden bij Amerikaanse netwerksites, besloot hij met Rost van Tonningen en Koen Kam om er zelf maar een op te richten: Hyves.nl was geboren. Drie maanden na de lancering in oktober 2004 registreerde de eerste voor hen onbekende persoon zich. Na iets meer dan een jaar kregen de drie heren hun eerste ‘salaris’. In de herfst van 2010, dus zes jaar na oprichting, werd de sociale netwerksite verkocht aan de Telegraaf Media Groep voor iets minder dan 44 miljoen euro. Ka-ching!

 Fun fact: Floris Rost van Tonningen had na de verkoop van iex.nl en voor de lancering van Hyves een site gestart met tips over hoe men beter kan googlen. Soople.nl is momenteel enkel nog via het Internet Archive te bezoeken (al is er tegenwoordig ook een werkende .com-variant), waar we onder meer kunnen zien dat de site in eerste instantie voor Floris’ moeder was bedoeld!

 2. Michiel Frackers

Samen met twee vrienden van de studie communicatiewetenschap begon Michiel Frackers in 1995 aan Planet Internet, dat uiteindelijk uitgroeide tot Nederlands grootste internetprovider. Op zijn persoonlijke weblog frackers.com is er genoeg interessants te lezen over die tijd, waaronder de eerste twee hoofdstukken uit Frackers’ boek ‘Op zoek naar de heilige graal’.

In 1997 probeerde Frackers het met Bitmagic, wat entertainment voor het internet leverde. Hij wilde het groots aanpakken, met kantoren in Amsterdam en San Francisco, een reclamecampagne in Amerika en naast de vaderlandse, ook een Spaanse en Duitse versie van de website. Maar de site is nooit echt een succes geworden. Het aantal geregistreerde gebruikers viel flink tegen, adverteerders gingen failliet en het bedrijf zelf uiteindelijk ook.

Weer wat jaren later, in 2005 om precies te zijn, probeerde de internetondernemer het met SMG, oftewel Small Media Group. Vanuit deze webloguitgeverij exploiteerde hij onder andere gamesite Bashers.nl, autoweblog Petrolhead.nl en de satirische filmpjessite BuroRenkema.nl. Frackers heeft (met SMG) ook een aandeel in entertainmentweblog Flabber.nl. In 2008 werd kantoorsite 925.nl gelanceerd, een concept bedacht door Frackers en Jort Kelder. De site van de Small Media Group is ter ziele, dus de webloguitgeverij zelf waarschijnlijk ook…

Fun fact: Frackers had onder de naam Tijuana and Friends een bescheiden internethitje met ‘(The Night Of The) Capibara’, waarbij de bijbehorende videoclip onder andere werd opgeleukt door rapper Lange Frans, belspelbabe Wytske Kenemans, alleskunner Arjen Lubach (die ook de clip regisseerde), playmate Olga Urashova, actrice Hanna Verboom, journalist en presentator Jort Kelder en… Raymond Spanjar van Hyves! It’s a small world after all.

3. Kees Zegers

Mocht je de achternaam bekend voorkomen, Kees Zegers is inderdaad de broer van oud-acteur en presentator Chris Zegers. Maar hij heeft zelf te veel succes gehad om enkel bekend te staan als ‘de broer van’. Zegers begon als copywriter en richtte in 1995 reclamebureau NotJustFilm op. Vanaf 1997 is hij betrokken (geweest) bij onder andere NU.nl, Internet Persbureau Nederland, Netdirect, Sapenda, Mailmedia, Sitecast, Veritate, Tripolis Solutions en AcceptEmail.

Tegenwoordig is hij druk bezig met YesHello, een online softwaredienst voor het mkb. Dit doet hij vanuit Dialogue Company, een holding die hij samen runt met Johan van Mil en Willem Stam.

Fun fact: Het huidige design van Nu.nl is haast een één-op-één-kopie van de layout op 17 november 2001, toen de nieuwssite werd gelanceerd. Een unicum in internetland, waar (vooral) de grotere websites eens in de zoveel jaar drastisch van look veranderen.

4. Boris Veldhuijzen van Zanten

Bekijk het LinkedIn-profiel van deze self made internetondernemer en je treft een waslijst aan van bedrijven waar Veldhuijzen van Zanten (mede-)oprichter, ceo, aandeelhouder of adviseur van is of is geweest. Niet zo gek dus dat hij zichzelf ‘serial entrepreneur’ noemt.

Het online avontuur begon in 1997 met V3.com, een bedrijf dat come.to, surf.to en andere korte domeinen in bezit had, waarmee mensen op een handige manier kunnen verwijzen naar bijvoorbeeld hun persoonlijke website. Vergelijkbaar dus met de bit.ly’s en tinyurls van nu. In 1999 werd V3 aan FortuneCity verkocht voor 9,5 miljoen euro.

Daarna heeft Veldhuijzen van Zanten onder andere aan de basis gestaan van de interactieve kalender Jippy.com, draadloze isp HubHop.com (dat nu KPN Hotspots is), bookmarksite Fleck.com, statistiekensite TwitterCounter, het Google+-broertje SocialStatistics, FourSquare-kloon feest.je, persberichtensite PressDoc en zijn nieuwste kindje Spread.us. Hoge ogen gooit ‘BVvZ’ ook met The Next Web, een goedbezochte techblog, dat sinds 2006 ook jaarlijks een conferentie organiseert, met meer dan 750 deelnemers uit 30 landen.

Veldhuijzen van Zanten heeft niet altijd evenveel succes gehad met zijn bedrijfjes (zo is Fleck nooit echt goed van de grond gekomen), maar dat maakt (hem) ook niet veel uit. Hij is voor veel (beginnende) mensen uit het wereldje een constante bron van inspiratie en een site als Hyped.nl raakt maar niet uitgeschreven over de Amsterdammer. Boris Veldhuijzen van Zanten zit vol met originele ideeën en weet goed wat er leeft op het web. Zo is hij met feest.je op het juiste moment in de Nederlandse markt van Foursquare-achtige websites gesprongen en was hij met TwitterCounter en de Google+-spinoff SocialStatistics ook op het juiste moment online met de juiste tools. We kijken dan ook reikhalzend uit naar zijn toekomstige projecten.

Fun fact: Veldhuijzen van Zanten is als professioneel jongleur afgestudeerd aan de circusschool. Hij komt uit een creatief gezin, met een vader als architect, een moeder die beeldend kunstenaar en een zus die acteert.

5. Jan Kees de Jager

Jan Kees de Jager is nu natuurlijk bekend als de minister van Financiën in het kabinet-Rutte, maar de CDA-politicus verdiende ooit niet geheel onverdienstelijk zijn geld in de internetbranche! In 1992 was hij de mede-oprichter van ISM eCompany, een Rotterdams internetbedrijf. Wat begon op hun studentenkamer als Spectra Vision, met de focus op ‘interactieve kiosken, cd-romproducties en beeldkrantsystemen voor de detailhandel’, groeit uiteindelijk uit tot een full service e-commercebureau.

In december 2006 kreeg De Jager de ICT Personality 2007-award, vanwege zijn bijdrage om de betekenis van ICT op de nationale agenda te zetten. Een halfjaar later werd hij benoemd tot staatssecretaris van Financiën.

Fun fact: Toen Jan Kees de Jager 7 mei 2011 openlijk vertelde dat hij homoseksueel is, was zijn coming out goed voor een vermelding op de 101-nieuwspagina van Teletekst en vond ook de Telegraaf het voorpagina-nieuws.

Wordt vervolgd!
Ook benieuwd naar nummer 6 tot en met 10? Lees dan ook deel 2 van Het succes van 10 internetondernemers.

Verder lezen

Reacties