Starten webwinkel vaak onderschat
Het starten van een webwinkel wordt steeds gemakkelijker, sneller en goedkoper. Niet voor niets is het starten van een webwinkel nog nooit zo populair geweest. Maar al deze voordelen kennen duidelijk ook hun keerzijde. Is goedkoop uiteindelijk duurkoop?
Webwinkel steeds gemakkelijker, sneller en goedkoper
Met de software van de meer populaire partijen waarmee je een webwinkel kunt beginnen, is het steeds gemakkelijker om een webwinkel te starten. Een handleiding is meestal niet meer nodig want de meeste software heeft een ervaren computergebruiker al binnen enkele uren onder de knie. Met dropshipping en fulfillment hoef je zelf alleen nog maar de website en de klantenservice te beheren. Het inpakken, de opslag, betaling en alle andere randzaken van de webwinkel kun je tegenwoordig gemakkelijk uitbesteden. (Computer)kennis wordt zo, zelfs voor een groter internetbedrijf, eigenlijk overbodig.
Als je vandaag besluit een webwinkel te willen starten kun je vandaag nog online zijn. Natuurlijk is het afhankelijk van de keuze voor je product, je teksten en layout maar een domeinnaam is tegenwoordig dezelfde dag nog online. Software bedrijven automatiseren het hele proces waardoor het starten van een webwinkel sneller kan dan ooit. In een regenachtige dag heeft een beetje scholier zijn eigen webwinkel online.
En last but not least; het kan ook nog eens goedkoper. Leken kijken bij het starten van een webwinkel al snel naar de productprijs of de software. En vooral dat laatste heb je tegenwoordig al voor een tientje per maand. Soms zelfs gratis. Open source kost je vaak alleen een hostingpakket en de prijs daarvan is tegenwoordig zelden het probleem.
Zelfs een Thuiswinkel Award ‘beste startende webwinkel’
En als klap op de vuurpijl had de winnaar van de rubriek ‘beste starter’ tijdens de Thuiswinkel Awards, gewoon zo’n webwinkel van een softwareaanbieder die de software voor enkele tientjes aanbiedt. Dat zal voor deze partij natuurlijk de kers op de taart zijn!
….Alleen maar voordelen?
Het kent echter ook zijn keerzijde. Juist doordat het starten van een webwinkel gemakkelijker, sneller en goedkoper dan ooit kan, wordt het met steeds grotere regelmaat ook onderschat. Inderdaad, door goudzoekers die de drempels van een eigen bedrijf normaal gesproken nooit overkomen en die tegenwoordig de inschrijving bij de KVK als grootste belemmering zien van het starten van een webwinkel. Voor de KVK moeten ze tenslotte nog iets ondernemen in de echte wereld. Een afspraak maken met een KVK kantoor en daar werkelijk ook fysiek heen.
De goudzoekers die de KVK stap nog halen, haken in de meeste gevallen na enkele maanden alsnog af. De software en logistiek is zelden het probleem bij het starten van een webwinkel. Het vinden van klanten en vervolgens het werkelijke ondernemen zoals zaken die gerelateerd zijn aan de klantenservice (denk alleen maar aan de retourzendingen) zorgen meestal voor een snelle dood van de webwinkel. Daarmee lost het probleem van deze groep starters zichzelf grotendeels op.
Starten webwinkel soms juist lastiger dan ooit
Maar al die goudzoekers maken het juist voor serieuze ondernemers soms lastiger om ook op deze manier een succesvol bedrijf te starten. Doordat de keuze bijzonder groot wordt, anderen vaak afhaken en het geen kunst meer is om mee te doen. Die goedkope software wordt soms al amper meer serieus genomen en de onduidelijke grens tussen rommel en echte kansen brengen veel twijfel bij leveranciers.
Neem alleen al het grijze gebied tussen slechte dropshipping in tegenstelling tot het zeer professionele fulfillment, dat zelfs door professionals bijna niet helder te krijgen is. Dit kan ervoor zorgen dat groothandels door alle ruis niet meer willen leveren aan webwinkels. Of dat banken en investeerders voorzichtig worden met (minder innovatieve) internetconcepten (zonder idioot grote groeimogelijkheden). Zelfs de media heeft door de enorme hoeveelheid aan starters soms moeite met het vinden van de juiste nieuwswaardige initiatieven.
Consultants adviseren steeds vaker om dus maar gewoon overal weer voor te betalen. De goedkope alternatieven in zijn geheel maar over te slaan. Het imago zou er niet goed van zijn. Maar eigenlijk ben je dan al een stap te ver. Het probleem zit hem niet in de mogelijkheden maar in het maken van de juiste keuze. Net zoals bij een fysiek bedrijf zul je soms een stapje terug moeten gaan en de oplossingen zoals die gelden in ‘oude wereld’, moeten overwegen. Van een professioneel geschreven ondernemingsplan, het fysiek bezoeken van groothandels en leveranciers, tot het vooraf duidelijk naast elkaar leggen van alle mogelijkheden en die te vergelijken met de USP’s van je eigen bedrijf.
Soms is het beter om een duur bureau in te schakelen, die voor duizenden euros een professionele webwinkel kan bouwen. Maar vergeet ook niet dat alternatieven van een tientje per maand soms identieke oplossingen bieden. Het is niet de software die jouw webwinkel een succes maakt maar jouw product, marketingstrategie, klantenservice en bovenal jouw ondernemerschap.
Zeven op de tien ondernemers die een webwinkel starten moet na het eerste jaar zijn deuren alweer sluiten. Waarom is dit bij jou anders dan bij de rest?
Reacties