Meer dan alleen een boekhoudkantoor

Opeens ben je het zat, dat werken voor je baas. Je wilt meer vrijheid en verantwoordelijkheid en iets doen wat je écht leuk vindt. Marco uit Amsterdam kent dat gevoel. Anderhalve maand geleden ging hij het avontuur aan: aan de slag met zijn eigen financieel adviesbureau Jansen & Jansen.

‘Dat ik voor mijzelf wilde beginnen had ik duidelijk maar het duurde toch even voor ik besloot waarin. Ik droom al jaren over een eigen bedrijf en heb verschillende opties overwogen, van een gat in de markt tot een lucratief idee. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor hetgeen waar ik als werknemer de meeste ervaring in heb opgedaan. Ik heb jarenlang gewerkt als controller bij verschillende grote bedrijven en ga dit nu dus zelfstandig doen via mijn eigen adviesbureau,’ vertelt Marco als we hem vragen naar zijn nieuwe avontuur.

‘Voordat ik de knoop doorhakte, heb ik mijn eigen netwerk geraadpleegd: wat vinden mensen van hun eigen financiële adviseur en welke eigenschappen missen ze? De antwoorden op die vragen waren bijna allemaal hetzelfde. De meeste ondernemers zouden het fijn vinden als hun boekhouder een meer proactieve en adviserende rol zou aannemen. Dat is precies wat ik mijn klanten ga aanbieden.’

‘Bedrijven helpen met een logische structuur’

Dat veel mensen met een eigen bedrijf het optellen van bonnetjes en het opgeven van de btw maar vervelende bijzaken van het ondernemen vinden, is algemeen bekend. ‘Die tegenzin in het bijhouden van de cijfertjes kan een enorme administratie-puinhoop veroorzaken. Dat soort bedrijven helpen met puinruimen en hun boekhouding weer op de rit krijgen, dat past bij mij. Maar denk ook aan grotere bedrijven die kampen met stroef lopende administratieprocessen. Ook hen zou ik kunnen helpen met het aanbrengen van structuur.’

‘Natuurlijk ga ik standaard administratie verzorgen maar afgelopen jaren heb ik bij enkele snelle groeiers gewerkt en dus ervaring opgedaan in het opzetten van holding-structuren, treasury-werk gedaan en mogen nadenken over overnames of juist het verkopen van bedrijfsonderdelen. Op die manier heb ik een diepgaande fiscale ervaring opgedaan die ik nu goed kan gebruiken bij deze nieuwe uitdaging. Ik wil er dan ook voor gaan zorgen dat het meer wordt dan alleen het inboeken van bonnetjes. Ik wil mij dus positioneren als meer dan alleen een boekhoudkantoor.’

‘Mijn netwerk introduceert mij bij nieuwe klanten’

Marco schrijft zich deze week in bij de Kamer van Koophandel, maar heeft daarnaast de nodige voorbereidingen al getroffen. Een boekhoudprogramma is al aangeschaft en de eerste klanten zijn ook al binnen. Marco: ‘Ik wilde pas starten als er ook echt iets was om mee te beginnen. Nu kan ik meteen aan de slag voor vijf verschillende klanten. Hen heb ik allemaal geworven via mijn eigen netwerk maar inmiddels introduceren zij mij ook al bij potentiële nieuwe klanten. Een goed netwerk is enorm belangrijk voor een startende ondernemer, net als je goed laten informeren.

Iemand van Exact Online is persoonlijk bij mij langsgekomen om uitleg te geven over het systeem en wat de groeimogelijkheden zijn: dat zijn bruikbare adviezen. Die twee onderdelen zijn écht heel belangrijk voor een beginnende zzp’er.’ Als het aan Marco ligt, blijft het niet bij die vijf klanten. Volgend jaar rond deze tijd ziet hij de teller graag rond de dertig. En wat is toch wel een van de beste manieren om het netwerk uit te breiden? Juist, een borrel. Daarom viert Marco binnenkort de start van zijn kakelverse onderneming met al zijn gloednieuwe en aankomende klanten met champagne en hapjes. Proost!

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten