menu

Medewerkers mkb klagen over traag internet

Medewerkers in het midden-en kleinbedrijf werken eigenlijk liever thuis dan op kantoor en dat komt vooral door de traagheid en onbetrouwbaarheid van het internet. De helft van de medewerkers in ons land en in het Verenigd Koninkrijk zijn wel tevreden over de internetconnectie op kantoor, maar 85 en 86% vindt het internet thuis betrouwbaarder en efficiënter.

Dit blijkt uit een Europees onderzoek dat Censuswide deed in opdracht van ZyXEL. Daaruit komt ook naar voren dat slechts 1,6 procent van de Zweden nog nooit problemen heeft ondervonden met de internetverbinding op het werk. Dat zijn totaal andere geluiden dan die uit het Verenigd Koninkrijk komen, aangezien daar 78,3 procent aangeeft juist wél internetproblemen op het werk te hebben gehad.

Als een YouTube-video even wat langer buffert dan normaal, dan is dat nog wel te overzien, maar als e-mail- of VoIP-communicatie haast onmogelijk wordt of browsen frustrerend lang duurt, wordt het een ander verhaal. Volgens de onderzoekers worden medewerkers ontmoedigd door de slecht presterende netwerken en wordt het voor bedrijven zo lastig om hun productiviteitsniveau hoog te houden.

Ook medewerkers zien de nadelen van een slechte internetverbinding in; een kwart van de Europese ondervraagden geeft aan hierdoor niet de deadlines te kunnen halen. Een derde zegt dat een dergelijke slechte connectiviteit de organisatie waarvoor ze werken onprofessioneel doet overkomen. Maar ook een dalende productiviteit en frustraties worden genoemd als gevolgen.

“Onvoldoende connectiviteit op kantoor kan, in een economisch klimaat waarin snel reageren en voorlopen op de competitie belangrijker zijn dan ooit tevoren, zelfs leiden tot het missen van omzet”, meent ZyXEL. Maar wie is er nu eigenlijk verantwoordelijk voor een goede internetverbinding? In Zweden geeft 28 procent aan dat het de schuld is van de overheid en dat die meer zouden moeten investeren in een goede internetinfrastructuur. In Duitsland en Nederland meent respectievelijk een derde en een vijfde dat de IT-afdeling uiteindelijk verantwoordelijk is voor de slechte connectiviteit op het werk.

Verder lezen

Reacties