In gesprek met een investeerder

Een gesprek met een investeerder kan het begin zijn van een compleet nieuwe weg die je bedrijf gaat inslaan. Het is daarom extra belangrijk om goed beslagen ten ijs te komen. Want vaak krijg je ook geen tweede kans om een goede eerste indruk te maken.

Als je eenmaal de interesse van een investeerder (of investeringsbedrijf) hebt gewekt en je hebt een gesprek in de agenda staan, dan doe je er goed aan om voorbereid te werk te gaan. Want de investeerder mag dan misschien wel interesse hebben in jouw onderneming, omgekeerd geldt toch precies hetzelfde? Daarom hieronder vijf tips die je kunnen helpen vooraf, tijdens en na het gesprek met de investeerder.

1: Wees op tijd

Een van de factoren die bij zoveel afspraken (dates, sollicitaties, investeringsgesprekken) ergernissen opwekt bij de andere partij is als je te laat komt. En er zijn maar weinig excuses die geaccepteerd worden. Mocht je trein dus vertraging hebben, jammer dan, dan had je maar een trein (of twee) eerder moeten nemen. Stond je in de file? Had je je maar beter moeten voorbereiden of eerder van huis moeten gaan. En ook al heb je een geldig excuus, dan nog is het vaak geen voorteken van een vruchtbaar gesprek en dito verstandhouding, want investeerders zullen net als je dates en je potentiële werkgever al genoeg excuses voorbij hebben zien komen in de loop der jaren.

Veel te vroeg op de plek van bestemming arriveren is natuurlijk ook niet aan te raden, het zou enige vorm van wanhoop kunnen uitstralen. Het beste is gewoon om precies op tijd of enkele minuten te vroeg aanwezig te zijn. Het kost je misschien wat meer moeite, maar dan laat je wel zien dat je het gesprek, en dus de investeerder, serieus neemt.

2: Wees voorbereid

Het lijkt o zo simpel, maar toch komt het regelmatig voor: mensen die zichzelf niet voldoende voorbereiden voordat ze een gesprek aangaan met een geïnteresseerde partij. En dat is funest voor het verdere gesprek. Lees je van tevoren goed in, vraag desnoods van tevoren waar de investeerder het in het gesprek precies allemaal over wil hebben, en verdiep je ook in de investeerder. Hij zal zich namelijk ook voorbereid hebben in jou en je onderneming, dus waarom zou jij dat niet doen? Wat voor type investeerder is het, in wat voor soort ondernemingen heeft hij eerder geïnvesteerd en welke investeringen bleken succesvol en welke juist niet en hoe kwam dat? Al dit soort vragen kunnen je helpen en ondersteunen tijdens het gesprek, omdat je nu beter weet met wat voor type investeerder je aan tafel zit.

3. Vraag niet gelijk om bedragen

Natuurlijk, een gesprek met een investeerder draait uiteindelijk om de investering, het geld dus. Maar dat is niet het onderwerp waarmee je het gesprek hoort te beginnen. Sterker nog, sommige investeren praten pas maanden later over gerichte bedragen. Eerst willen ze weten wat de kansen, mogelijkheden en sterke en zwakke kanten zijn van je bedrijf, willen ze dat je wat doet met hun tips en aanbevelingen en pas dán denken ze serieus na over hoeveel ze zullen gaan investeren. Ga dus niet gelijk om bepaalde bedragen vragen, hiermee kom je nogal hebberig en wanhopig over. Een gesprek met een investeerder kan uitgroeien tot iets moois, waar zowel jij, je onderneming als de investeerder (op de lange termijn) iets aan kunnen hebben. Maak dit niet onmogelijk door gelijk over geld te beginnen.

4: Verkoop jezelf

Veel investeerders hebben genoeg geld en zouden de investering die ze in jouw bedrijf kunnen stoppen net zo goed in een ander bedrijf (misschien wel de concurrent?) kunnen stoppen. Het is daarom van groot belang dat je jezelf en de onderneming weet te verkopen. Heb je hier geen ervaring mee, probeer dan een pitch-training te volgen, zodat je ook verbaal goed beslagen ten ijs kan komen. Maar niet alleen verbaal liggen er mogelijkheden, ook qua uitstraling en presentatie kun je punten scoren. Investeer dus wat tijd en moeite in een gelikte presentatie en overtuig de investeerder er zo van dat hij aan het eind van de rit voor jouw bedrijf kiest om zijn geld in te investeren!

5: Vertel de waarheid

Mocht de investeerder bepaalde vragen hebben waar jij (zo één-twee-drie) het antwoord niet op weet, maak dan niet de fout door maar iets te zeggen. Het is beter om te vertellen dat je het antwoord op dit moment schuldig moet blijven dan dat je maar iets zegt en lelijk op je gezicht valt. Wat je daarnaast kan doen is om na het gesprek als je via bijvoorbeeld de mail nog eens contact hebt met de investeerder alsnog met de antwoorden op de proppen komt. Hiermee geef je aan dat je hetgeen wat hij vroeg niet bent vergeten en dat je moeite hebt gedaan om hem alsnog het antwoord te kunnen geven.

Wil je verder geen verkeerde indruk maken, leer dan de cijfers omtrent je onderneming uit je hoofd. Niets komt amateuristischer over dan de ondernemer die niet op ieder moment van de dag kan vertellen hoe het er met zijn bedrijf voor staat. Weet ook uitgebreid en gedetailleerd te vertellen waarvoor de mogelijke investering gebruikt gaat worden. Een investeerder wil namelijk een duidelijk plaatje hebben van wat er met zijn durfkapitaal gebeurt en of het levensvatbaar is.

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten