Geen financiering gekregen, nou en?!

Het lukt je maar niet om financiering rond te krijgen voor je onderneming of je bedrijfsplan. Wat nu? Bij de pakken neer gaan zitten en maar accepteren dat je nooit je droombedrijf kunt starten? Welnee! Het niet kunnen binnenhalen van financiering in de vorm van bijvoorbeeld investeringen zegt niks over het potentieel van jouw bedrijf!

Het is een fout die veel startende ondernemers maken. Ze hebben een prachtig idee, maar het lukt ze maar niet om hiermee investeerders aan te trekken. Na de zoveelste nee gaan ze denken dat hun idee helemaal niet zo prachtig is en ze houden ermee op. Jammer! Want het feit dat investeerders er misschien geen geld in zien, wil niet zeggen dat er geen markt voor is.

Een investeerder is een middel, niet het doel
Natuurlijk is het fijn om een investeerder aan je zijde te hebben die je ondersteunt met een zak geld, maar dit is toch niet jouw einddoel? Een investeerder is een middel, nooit het doel op zich. Het binnenhalen van een investeerder moet niet je enige hoop op waardering zijn.

Nu is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan; uiteraard ben je teleurgesteld als iemand met kapitaal niks ziet in jouw bedrijf of idee en daar dus ook niet in wilt investeren. Maar moet je wel zoveel waarde hechten aan een negatief oordeel van een investeerder? De meeste investeerders zijn namelijk echt geen experts in de branches waarin ze investeren. Ze hebben vaak vergevorderde interesse ja, maar zij weten ook niet alles.

Investeerders zitten er ook wel eens naast…
Investeren is namelijk niet zonder risico, je moet ook een beetje geluk hebben. Of heel goed de toekomst kunnen voorspellen. En dat kan niemand. Ook de beste investeringsmaatschappijen niet. Kijk maar eens naar het ‘anti-portfolio‘ van Bessemer Venture Partners, een van de oudste venture capital-investeerders van Amerika. Ze investeerden met succes in bedrijven als Pinterest, Skype, Staples, VeriSign, Shopify, LinkedIn en Yelp, maar ze hebben ook verzuimd te investeren in bedrijven als Apple, eBay, FedEx, Google, Intel en PayPal! Ze hadden daar miljarden mee kunnen verdienen, maar ja, de investeerders zagen er destijds niks in…

Een investeerder kan dus nee zeggen tegen jouw bedrijf of plan, maar dat maakt jouw bedrijf of plan nog niet kansloos. Misschien was de investeerder op het moment dat jij hem benaderde wel te druk met andere investeringen, of misschien was je introductiemail niet overtuigend genoeg. Misschien was wat jij wilde maken of aanbieden, wel te hoog gegrepen voor de investeerder. Misschien had hij zijn budget voor investeringen (in een bepaalde investeringsronde) net opgemaakt en kon hij jouw bedrijf er niet bij hebben.

Wat de reden ook moge zijn, ga niet bij de pakken neerzitten als een of meerdere investeerders nee zeggen. Het echte antwoord krijg je uiteindelijk niet van hen, maar van de consument. Die bepaalt of iets aanslaat of niet. Die bepaalt of jouw bedrijf een succes kan worden of niet. Een investeerder kijkt vaak naar de mogelijke waarde van je product of dienst, terwijl de consument kijkt naar wat het product of de dienst nu te bieden heeft. Willen ze het kopen of laten ze je links liggen?

Verder lezen

Reacties