Waar zijn de zakelijke affiliate campagnes?

Affiliate marketing groeit en wordt volwassen. Verschillende adverteerders en publishers wisselen maandelijks flinke bedragen met elkaar uit in ruil voor bezoekers, leads of zelfs bewezen transacties. Maar nu praat ik over de consumentenmarkt. Want terwijl deze maar groeit en groeit lijkt in de b2b markt het eerste schaap nog niet over de dam. Wat is er mis met de zakelijke markt en waarom zijn er hier geen succesvolle campagnes voor te vinden?

Affiliate marketing: Hip of eng?
Affiliate marketing is al jaren een onderwerp van gesprek. Sommige adverteerders, publishers en internetmarketeers zijn er lyrisch over. Anderen zien ze als soort foute nerds die met allerlei landingspages, trechters en mazen in de wet (of techniek van Google) het internet onnodig overvol maken met websites die zelf niets te bieden hebben.

Toch is affiliate niet zo bijzonder als je zou denken. Offline kennen we het concept al jaren. Assurantiekantoren en makelaars zijn bijvoorbeeld vrij bekende beroepen waarbij een professional vraag en aanbod bij elkaar brengt tegen een bepaalde commissie. Affiliate marketing is in de basis hiermee redelijk vergelijkbaar. Je neemt een ambassadeur in dienst die wordt afgerekend op zijn resultaat.

En (alleen) nerds zijn het allang niet meer. Op het gebied van reizen en veel consumentenartikelen is affiliate marketing al jaren doorgebroken. Er worden aan de commissies op reizen miljoenen verdiend. Soms met wisselende resultaten en geluiden maar gezien de groei en professionalisering in de markt, in veel gevallen naar tevredenheid.

Business to business stelt het niets voor
Terwijl er steeds meer affiliates, campagnes en adverteerders in de reis- en andere consumentenbranches te vinden zijn lijken er geen bedrijven actief met affiliate marketing, in het zakelijke segment. Los van een handjevol campagnes van een verloren administratiekantoor of verzekeringsmaatschappij, zijn alle campagnes op consumenten gericht. En dat is jammer! Want ik weet zeker dat zelfs zakelijke uitgevers graag gebruik zouden maken van sterke effectieve affiliate campagnes.

Op een website als deze zou ik graag campagnes draaien met advertenties voor bijvoorbeeld flexibele werkruimtes, vergaderruimtes, kantoorartikelen, zakelijke verzekeringen of investeringskapitaal, merkregistraties, belastingadviseurs, juristen, noem maar op. Ik heb suggesties genoeg! Met name als een adverteerder wil kijken naar de lange termijn en echt even wil investeren in een samenwerking dan zijn er kansen genoeg.

Redenen om het niet te doen?
Waarom er geen zakelijke campagnes zijn? Ik kan een paar redenen bedenken. Zo is de drempel misschien hoger omdat je bij zakelijke campagnes al snel moet denken aan maatwerk. Zakelijke uitgevers zijn kritischer en verwachten waarschijnlijk meer ondersteuning van een adverteerder. Mogelijk is er even contact of een advertentie of landingspagina op maat gewenst.

Toch is dit nu ook bij de alternatieve wegen al van toepassing. Een zakelijke verzekering heeft niet voor niets een hogere marge en provisie dan die van consumenten. Het moet dus mogelijk zijn om ook het online budget voor deze producten wat hoger te maken.

Mogelijke imagoschade telt ook mee. Bij de huidige branding campagnes die nu via grote mediabureaus worden ingezet is er veel controle op waar je advertentie terecht komt, en hoe dit eruit ziet. Van affiliates wordt vaak gedacht dat deze zomaar met jouw materiaal aan de haal gaan en dit lukraak gebruiken op allerlei websites.

Toch kan ik deze reden ook direct ontkrachten want bij verschillende affiliatebureaus kun je als adverteerder exact zelf instellen hoe kritisch je bent. Als jij tachtig procent van de affiliates afwijst of alleen materiaal accepteert dat je zelf hebt ontworpen, dan kan dat. Als bedrijven als Bol.com en Wehkamp geen imagoschade ervaren, dan is het ook voor de b2b markt veilig genoeg.

Er zijn geen zakelijke affiliates. Een laatste voor de hand liggende reden. Maar dit lijkt me meer een kip-en-ei verhaal. Er zijn heel veel plaatsen waar je nu kan banneren en dus is het ook mogelijk om hier via affiliate marketing te staan. Zolang de opbrengsten voor de uitgever maar vergelijkbaar zijn of met een beetje inzet kunnen worden. Diep in hun hart willen uitgevers en publishers niets liever dan zien dat ze echte meerwaarde bieden voor de adverteerder. Maar dan moeten die inkomsten wel vergelijkbaar zijn met wat adverteerders nu over hebben voor alternatieven. De commissies zullen dus hoog moeten zijn en de banners mooi en gericht. Dan komen de affiliates vanzelf.

Redenen om het wel te doen?
Heel simpel. Spreiding van je bereik en risico. Nu worden er mediabureaus ingezet die telkens weer hetzelfde trucje uithalen. Radio, TV en wat banners of in het meest hippe geval een Google Adwords campagne. Die markten zijn al redelijk verzadigd en met affiliate marketing vind je een nieuwe manier om ambassadeurs te vinden voor jouw product of dienst.

Wie durft?

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten