Beheer je online merk en imago
Met de komst van het internet is het merk van een onderneming een hot topic. Eerst met de komst van domeinenkapers, later met zoekmachine resultaten en momenteel sterk in social media. Hoe bescherm je online je merk?
Voor de komst van het internet was een merk vrij goed te beschermen. Via een merkenbureau kon je vastleggen dat iemand deze niet zomaar mocht gebruiken en op wat fraudeurs die met jouw huisstijl probeerden mee te liften had je het grofweg wel gehad. Natuurlijk was een merk beschermen belangrijk maar het was in ieder geval grotendeels te overzien.
Met de komst van het internet was het al vanaf het begin gelijk raak. Doordat domeinnamen maar een paar tientjes kosten waren er bedrijven die direct honderden domeinnamen registreerden. Regelmatig ook merknamen of tegen de generieke trefwoorden aan. Bedrijven die ’te laat’ online kwamen waren genoodzaakt met een minder interessant internetadres genoegen te nemen. Al snel gaf nieuwe wetgeving de oplossing. Domeinnamen vallen onder het merkenrecht en je merknaam registreren geeft vaak de oplossing.
Maar bij domeinnaam-kapingen is het niet bij gebleven. Al snel werden zoekmachines interessant en kwamen bedrijven erachter dat op hun trefwoorden en merknamen ze zelf niet te vinden waren. Dit is niet af te vangen met een merkregistratie.
Ajax op Twitter?
Tegenwoordig met de opkomst van nieuwe online marketing-kanalen en social media websites als Twitter, Facebook en Hyves vangen laatkomers weer achter het net. Neem bijv. de voetbalploeg Ajax. Een groot sterk merk met veel nieuws. Met de komst van Twitter zullen veel fans op die manier op de hoogte willen blijven. Maar hoe vind je nu de juiste Twitter feed? Twitter.com/ajax is waarschijnlijk door een of andere malloot in 2007 geregistreerd en hierop staat niets interessants. Door via de zoekmachine Google te zoeken naar de Ajax Twitter kom je allerlei informatie tegen over de programmeertaal Ajax.
Op Twitter zijn enorm veel Twitteraars over Ajax. Sommige zeer professioneel. Lastig is het om te zien of het gaat om een officiële Twitter van de club of niet. Een fan kan zich ook voordoen als professionele feed.
Natuurlijk kan de club zelf de feed via de eigen website linken wat het duidelijker maakt. Echte fans komen zo wel bij de echte feed. Maar veel amateurfans die enkel de uitslagen volgen en wel veel gebruik maken van Twitter zullen de meest actieve Tweet tegenkomen.
Tips om je naam en imago te beschermen:
- Kies een naam die echt van jou is. Je kunt wel weer met een al bestaande naam komen maar de kans dat je met een rommelige domeinnaam verder moet wordt dan vrij groot. Bedenk iets dat echt van jou is!
- Registreer (in ieder geval zodra je een beetje een serieuze onderneming hebt) je naam bij een merkenbureau. Dit zorgt in ieder geval dat je de naam zelf mag gebruiken.
- Leg de .nl, .eu en .com domeinnamen voor jezelf vast. Andere varianten kan natuurlijk ook maar dit zijn de belangrijkste.
- Registreer je naam bij Twitter, Blogger.com, Blogspot.com, Facebook, Hyves, Gmail, Myspace, Linkedin en Youtube. Wederom kun je meer netwerken zoeken maar dit zijn de belangrijkste. Ook als je niet actief wilt deelnemen in netwerken als deze kun je op deze manier wel zorgen dat je dat later nog kan, of dat iemand zich niet zomaar als jou zal voordoen.
- Probeer de top5 resultaten van je bedrijfsnaam sterk naar je hand te zetten door enkele bronnen over het bedrijf te lanceren. Bijvoorbeeld een weblog, corporate website of profiel.
- Noem mensen werkzaam binnen je bedrijf duidelijk op je website en maak deze snel vindbaar. Mensen zoeken steeds vaker even personen op waar ze een vergadering of gesprek mee hebben. Als je zelf een CV online zet heb je de resultaten deels in je eigen had. Google zelf ook even je medewerkers om te kijken of je geen gekke dingen tegenkomt.
- Houd in de gaten of je genoemd wordt. Bijv. je bedrijfsnaam met Google Alerts, of je website via Copyscape.com.
- Neem feedback of nieuws altijd serieus. Is er een negatief Twitter of weblog berichtje over je bedrijf? Neem contact op met de persoon en probeer het probleem op te lossen. Negatieve berichten, hoe klein ook, kunnen regelmatig uit de hand lopen. Blus het brandje zolang het nog te blussen valt.
Iemand meer suggesties? Reageer!
Reacties