menu

Webwinkel-keurmerk nuttig?

Natuurlijk dient je webwinkel door wetgeving aan allerlei voorwaarden te voldoen. Maar soms wil je laten zien dat je net wat betrouwbaarder en veiliger bent, dan dat. Een keurmerk kan je webwinkel hier soms ook bij helpen. Maar hoe nuttig is een webwinkel-keurmerk eigenlijk?

Keurmerk niet altijd meerwaarde consument
Woorden als betrouwbaar, veilig, garantie en waarborg worden vaak gebruikt door de verschillende webwinkel-keurmerken. In de praktijk blijkt dit vaak meer beeldspraak dan realiteit. Bij het afnemen van een keurmerk wordt een webwinkel vooraf nog wel gecontroleerd. In sommige gevallen wordt daarna periodiek gekeken of de webwinkel blijft voldoen aan de voorwaarden van het betreffende keurmerk. Maar dit zegt natuurlijk niets over de veiligheid op het moment dat de consument overgaat tot aanschaf.

Mocht de webwinkel achteraf op dat moment toch niet voldoende veiligheid hebben geboden dan is de kans groot dat de organisatie van het keurmerk besluit dat de webwinkel deze niet langer mag voeren. Maar daarmee is een gedupeerde niet geholpen! Echte garanties of waarborg zoals de reisbranche kent is bijvoorbeeld in de webwinkel-wereld niet bekend.

Webwinkel-keurmerk conversieverhogend
Ondanks dat zien veel consumenten toch een meerwaarde in zo’n logo van een keurmerk op een webwinkel. De kans dat ze tot bestelling overgaan, is soms groter bij het voeren van een keurmerk. Dit is dan ook de reden dat de kwaliteit zo verschillend is onder webwinkel-keurmerken en dat zelfs de minder gunstige soms blijven bestaan. Ondanks slechte kwaliteit werk(t)en sommige toch conversieverhogend.

Het beste keurmerk voor webwinkels?
Er zijn veel verschillende keurmerken actief met elk hun eigen vakgebied, expertises, tarieven, voor- en nadelen. Het beste keurmerk kan daarom voor iedereen verschillend zijn. In ieder geval is er een webwinkel-keurmerk die het bekendste en grootste is. Dit is het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk.

Het Thuiswinkel Waarborg is het keurmerk van Thuiswinkel.org en onderscheidt zich vooral door de organisatie zelf. Deze geeft niet alleen een keurmerk voor webwinkels uit maar is vooral een grote belangenvereniging voor webwinkeliers. Het is jaren geleden opgericht door enkele van de toen grootste webwinkels, en heeft zich sindsdien, naast een keurmerk, ook bezig gehouden met het opzetten van branche-prijzen, een vakblad en verschillende beurzen.

Het is een organisatie die zich inzet voor een goed imago voor de gehele webwinkel-branche. Daarnaast is het er een die bekend is met en binnen de Nederlandse en Europese politiek en media. Als er ergens een vervelende situatie met een webwinkel, toeleverancier of de gehele branche is ontstaan dan staat deze organisatie meestal vooraan met toelichting en indien mogelijk oplossingen.

Het is daarmee een van de organisaties die het bekendste en grootste is geworden in de markt en daarmee een keurmerk uitgeeft dat de meeste kans heeft herkend te worden door de consument, en  in het bieden van een vertrouwd en veilig gevoel. Het keurmerk is zeker niet de goedkoopste, maar de tarieven zijn afgelopen jaren wel aangepast waardoor de organisatie meer dan ooit bereikbaar is geworden voor kleine en startende webwinkels.

Liever geen keurmerk hanteren?
Een keurmerk hanteer je om bezoekers over te halen iets te kopen door het gevoel te geven van veiligheid en betrouwbaarheid. Maar alhoewel een keurmerk voor je webwinkel hierbij kan helpen, zijn er gelukkig ook voldoende andere manieren. Zoals het bieden en plaatsen van klantbeoordelingen, testimonials en referenties. Maar ook het noemen van de zichttermijn, geldteruggave bij ontevredenheid en het duidelijk omschrijven van de retourenprocedure bijvoorbeeld.

Een vertrouwd gevoel ontstaat ook bij duidelijke contactmogelijkheden en het noemen van KvK-gegevens. Soms is het vooral het zoeken naar de juiste indeling en opmaak van je website. Een keurmerk biedt op het eerste gezicht vooral een logo op je webwinkel en in plaats daarvan kan een mooie foto van een vrolijke dame met opgestoken duim soms ook al conversieverhogend werken! Veiligheid en betrouwbaarheid zijn – hoe gek het ook kan klinken – vooral te bereiken door creatief om te gaan met de opbouw van je webwinkel zelf!