Ondernemen & internet
menu
e-boekhouden

Webwinkel-keurmerk nuttig?

Natuurlijk dien je aan allerlei voorwaarden en wetgeving te voldoen. Maar soms wil je laten zien dat je net wat betrouwbaarder en veiliger bent, dan dat. Een webwinkel-keurmerk kan je daarbij helpen. Maar hoe nuttig is deze eigenlijk?

Webshop-keurmerk niet altijd beter voor consument

Webwinkel-keurmerk nuttig?Woorden als betrouwbaar, veilig, garantie en waarborg worden vaak gebruikt door de verschillende webwinkel-keurmerken. In de praktijk blijkt dit vaak meer beeldspraak dan realiteit. Een keurmerk geeft garantie dat je ergens veilig online kunt bestellen.

Bij het afnemen van een webwinkel-keurmerk wordt je webshop vooraf nog wel gecontroleerd op de regels voor webshops. Soms wordt daarna periodiek gekeken of de webwinkel blijft voldoen aan de voorwaarden hiervan. Maar dit zegt natuurlijk niets over de veiligheid op het moment dat de consument overgaat tot aanschaf.

Een keurmerk biedt geen veiligheid op het moment dat de consument een aankoop doet.

Mocht de webshop achteraf op dat moment toch niet voldoende veiligheid hebben geboden dan is de kans groot dat de organisatie van het keurmerk besluit dat de webwinkel deze niet langer mag voeren. Maar daarmee is een gedupeerde niet geholpen! Echte garanties of waarborg, zoals de reisbranche kent, heeft de e-commerce niet.

Zoek je een webshop-keurmerk omdat je online wil verdienen met een webwinkel? Benieuwd naar regels, software of stappen? Zie dan een webshop beginnen.

Betere conversie dankzij webwinkel-keurmerk

Webshop controlerenEen webshop-keurmerk biedt consumenten eigenlijk maar weinig extra voordelen. Voor de webshop zijn er wel de kosten. Eigenlijk krijg je in de praktijk daar dus maar weinig voor terug. Toch wil dat niet zeggen dat de consument er niet op let: de kans dat ze tot bestelling overgaan, is soms groter bij het voeren van een keurmerk. Dit is dan ook de reden dat de kwaliteit zo verschillend is onder webwinkel-keurmerken en dat zelfs de minder gunstige soms blijven bestaan.

Ondanks de slechte kwaliteit werk(t)en sommige toch conversie-verhogend. En dus blijven webwinkels ze afnemen. Al zijn er ook andere voordelen te noemen. Zo krijg je bij een keurmerk soms ook gratis juridisch advies. Hopelijk heb je dit nooit nodig maar voor de ecommerce gelden zoveel regels dat een professionele partner met juridisch advies soms handig is om te kunnen raadplegen. De betere labels bieden ook een geschillencommissie, zodat je niet met de klant naar de rechter hoeft.

Daarnaast bieden keurmerken soms ook de mogelijkheid tot reviews. Je kunt dit ook gemakkelijk los kopen, maar bij het keurmerk zit dit soms bij de prijs inbegrepen. Goede onafhankelijke klantbeoordelingen kunnen je klant veel vertrouwen geven. Hiermee komt je webshop weer net wat betrouwbaarder over.

Een webshop-keurmerk is niet de enige manier om je conversie te verhogen: verbeter je online marketing-inspanningen en online verkopen.

Het beste webwinkel-keurmerk: WebwinkelKeur & Thuiswinkel Waarborg

Er zijn veel verschillende keurmerken actief met elk hun eigen vakgebied, expertises, tarieven, voor- en nadelen. Het beste keurmerk kan daarom voor iedereen verschillend zijn. Maar volgens ons zijn twee keurmerken wel beter dan de rest. Het zeer professionele Thuiswinkel Waarborg, met bijpassende kosten, en het goedkopere zusje WebwinkelKeur.

Stichting WebwinkelKeur doet maar weinig onder voor de marktleider en het verschil in kosten is enorm. Hierdoor kiezen de meeste webshops voor dit goedkopere label. Maar als je de prijs even buiten beschouwing laat dan is het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk duidelijk de betere van de twee.

Het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk

Het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk is een label van Thuiswinkel.org en onderscheidt zich vooral door de organisatie zelf. Deze geeft niet alleen een keurmerk voor webwinkels uit maar is ook een grote belangenvereniging voor webwinkeliers.

Het is een organisatie die zich inzet voor een goed imago voor de gehele ecommerce. Daarnaast is het er een die bekend is met en binnen de Nederlandse en Europese politiek en media. Als er ergens een vervelende situatie met een webshop, toeleverancier of de gehele branche is ontstaan dan staat deze organisatie meestal vooraan met toelichting en indien mogelijk oplossingen.

Als er iets vervelends gebeurt in de ecommerce staat Thuiswinkel.org vooraan met de oplossing.

Het is daarmee een van de organisaties die het bekendste en grootste is geworden in de markt en dat de meeste kans heeft herkend te worden door de consument. Daarmee is deze het sterkstĀ  in het bieden van een vertrouwd en veilig gevoel. Het keurmerk is zeker niet de goedkoopste, maar de tarieven zijn afgelopen jaren wel aangepast waardoor de organisatie meer dan ooit bereikbaar is geworden voor kleine en startende webwinkels.

Liever geen keurmerk hanteren?

Een keurmerk hanteer je om bezoekers over te halen iets te kopen door het gevoel te geven van veiligheid en betrouwbaarheid. Maar alhoewel deze je webwinkel hierbij kan helpen, zijn er gelukkig ook voldoende andere manieren. Zoals het bieden en plaatsen van klantbeoordelingen, testimonials en referenties. Maar ook het noemen van de zichttermijn, geldteruggave bij ontevredenheid en het duidelijk omschrijven van de retourenprocedure bijvoorbeeld.

Een keurmerk is niet altijd de beste manier om het vertrouwen van je klant te winnen!

Een vertrouwd gevoel ontstaat ook bij duidelijke contactmogelijkheden en het noemen van KvK-gegevens. Soms is het vooral het zoeken naar de juiste indeling en opmaak van je website. Een keurmerk biedt op het eerste gezicht vooral een logo op je webshop en in plaats daarvan kan een mooie foto van een vrolijke dame met opgestoken duim soms ook al conversieverhogend werken! Veiligheid en betrouwbaarheid zijn – hoe gek het ook kan klinken – vooral te bereiken door creatief om te gaan met de opbouw van je webwinkel zelf!