Ondernemen: why so serious?

Ondernemen: why so serious?

Zo lang je niet in een ziekenhuis werkt, zullen er niet snel mensen sterven als je je werk wat minder serieus neemt. Oké, de keuzes die je maakt tijdens het ondernemen zijn misschien belangrijk en je werk zorgt in ieder geval voor brood op de plank, maar moet het allemaal écht zo serieus, plechtig en saai? Nee!

Veel werknemers merken vanzelf dat met hoe meer plezier ze naar hun werk gaan, hoe gemotiveerder ze aan de slag gaan en hoe productiever ze uiteindelijk zijn. Als ondernemer moet je er dus voor zorgen dat er een fijne, laagdrempelige, niet altijd even serieuze sfeer hangt op de werkvloer. Daar hebben niet alleen je werknemers baat mij, maar jij uiteindelijk ook.

Goed voor de bedrijfscultuur
Een eigen, typische bedrijfscultuur is belangrijk voor het ‘groepsgevoel’. En hoewel er genoeg succesvolle ondernemers zijn met een serieuze ‘no nonsense’-aanpak en mannen die strak in het pak en met een serieuze blik achter hun bureau zitten, wordt dit beeld gelukkig wel steeds meer achterhaald. Het is gewoon niet aantrekkelijk of motiverend.

Je haalt veel meer het beste uit jezelf en je mensen naar boven als je wat humor en zelfrelativering toevoegt aan de werksfeer. Te serieus werken kan onnodige stress veroorzaken en dat kan weer verminderde productiviteit of zelfs een burn-out tot gevolg hebben. En dat is helemaal niet om te lachen.

Goed voor de creativiteit
Humor op de werkvloer kan ook de creativiteit flink bevorderen. Kijk eens naar alle creatieve bedrijven die je kent (reclamebureaus, bepaalde startups, Google!) en bedenk je eens of dat allemaal gortdroge en super serieuze mensen zijn of dat het een bedrijf is dat zeker ruimte biedt voor humor en plezier op de werkvloer.

Goed voor het bestrijden van bureaucratie en starheid
Vaak zijn de bedrijven die verlamd raken door de politieke spelletjes, de verstikkende hiërarchieën en de productiviteit belemmerende bureaucratie juist de bedrijven met weinig humor en veel spanning. Humor kan als een goed smeermiddel werken en alle bullshit uit het bedrijfsleven wegnemen. Een gezamenlijk gevoel voor humor en de samenhangende sfeer die het veroorzaakt kan wonderen doen voor het hele bedrijf, van schoonmaakster tot directeur.

Goed voor een betere service
Vaak zit achter een chagrijnige en weinig vriendelijke klantenservice een even chagrijnig en onvriendelijk bedrijf. Maar werknemers die door het bedrijf en de bedrijfssfeer vrolijk, geïnspireerd en gemotiveerd raken zijn vanzelf veel meer geneigd om anderen, de klant, net zo vrolijk te maken. Als je kijkt naar onderstaande viral video van vliegtuigmaatschappij Southwest Airlines, dan heb je toch gelijk een algeheel positief beeld van het bedrijf?

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten