Zo begrijp je klanten!

Ken je dat gevoel dat je echt geen idee hebt hoe je van een saai bedrijf toch een inspirerende opdracht kunt maken? Wat  doe je als de opdrachtgever zo suf als een kanarie is? Hoe maak je van de opdracht toch een inspirerend resultaat?

Eigenlijk is het grappig als je bedenkt dat wij als bureau dat creatief met content en design wil werken, zeggen altijd de USP’s van de klant te willen uiten. Zo roepen wij altijd om het hardst dat wij de mooiste websites maken en de pakkendste webteksten schrijven. Maar kunnen we dat wel beloven?

Soms heb je opdrachtgevers aan de telefoon en die willen een mooie website of pakkende tekst. Tot zover prima. Ze zijn aan het juiste adres. Maar dan merk je al in de tweede minuut van het telefoongesprek dat je half in slaap aan het vallen bent. Je betrapt jezelf erop dat je aandacht verslapt, en dat het saaie geleuter aan de andere kant van de telefoon jou al niet eens 5 minuten boeien kan. Goed. Het is in ieder geval duidelijk dat er een creatief bureau ingeschakeld moet worden. Maar hoe maak je voor zo’n saai monoloog nu toch een verhaal waar mensen blij van worden? Waar mensen bestellingen achter laten?

Vijf tips die bij ons succesvol blijken:

  1. Ga offtopic
    Geloof me, je hebt met bijna iedereen een klik. Van die illusies dat je alleen bij je levenspartner een klik kunt vinden is echt niets waar. En zonder klik is het lastig om echt een goed gesprek te voeren. Als je een ondernemer vraagt wat voor website hij naar op zoek is krijg je allemaal van die voorspelbare antwoorden. De website moet fris zijn, het bedrijf uitstralen, duidelijk en no-nonsense de info bieden en vindbaar voor zoekmachines gemaakt worden. Leuk, maar hiermee weet je eigenlijk nog niets. Tot zover straalt de website nog niets unieks uit. Beter is het om erachter te komen wat de ondernemer inspireert. Wat hem boeit of juist irriteert. Durf eens verder te vragen dan de opdracht en de opdrachtgever werkelijk te leren kennen.

    Praat eens over het weer, over het nieuws of over de koffie. Reageert de ondernemer rustig? Dan neemt hij ook de tijd voor zijn klanten. Pakt hij telkens direct het gesprek weer op en begint weer over de website? Dan zal hij ook bij klanten duidelijk en to-the-point ondernemen. Doordat je merkt hoe hij reageert bij andere zaken dan zijn website leer je waar de sterke en zwakke punten van de ondernemer echt liggen!

  2. Leef je in
    Verander het gesprek eens van organisatie-tot-organisatie in een mens-tot-mens gesprek. Vertel wat jij zelf in zijn of haar schoenen zou doen of hoe je opvat wat de klant aan het vertellen is. Je zult zien dat als je klant jouw mening hoort, hij zelf ook zijn echte mening laat horen. Het gaat niet langer om die abstracte strategie maar de klant gaat tijdens het offertegesprek jou proberen te overtuigen!
  3. Luister, neem de tijd en vat samen
    Ook hier intern merk ik dat wij te vaak de wensen van de klant zelf willen invullen. Dus een klant heeft in drie zinnen aangegeven wat hij voor website wilt, en wij gaan al aan de slag? Wat zegt dat nou! Probeer een klant echt even zijn verhaal te laten doen en het gesprek niet na 3 steekwoorden al meteen af te ronden. Niet iedereen is even goed in het doen van een elevator pitch! Ben jij 50% van het gesprek aan het woord geweest? Dan weet je waarschijnlijk nog niets!
  4. Maak het concreet
    De klant wil een bondige frisse website. En wij denken te weten wat hij nu in gedachten heeft? Natuurlijk niet. Fris is voor elk mens verschillend. Maak het concreet. Als hij rood zegt, leg dan uit dat er 300 soorten rood bestaan. Probeer de klant lettertypen, kleurcodes, en concrete cijfers te laten noemen. Hoeveel woorden komen er op een pagina? Hoeveel kopjes krijgt de navigatie? En wat worden deze kopjes? Breng de zaken in detail en je zult zien dat je veel verder komt dan je had gedacht.
  5. Zoek voorbeelden
    Het is de sufste tip van alle 5 want met voorbeelden kopiëer je nog steeds ideëen van anderen. Maar als het zonder voorbeelden misschien niet lukt, kun je je beter aan de stelling houden; beter goed gejat dan slecht verzonnen. Voorbeelden werken bijna altijd. Elke klant heeft zijn gedachten eerder concreet opgedaan en beelden zeggen meer dan 1000 woorden. Vraag om een goede website, vraag om een voorbeeld tekst, huisstijl, visitekaartje, folder of wat de klant maar kan delen.

Bovenstaande zijn 5 tips hoe wij zorgen dat geen opdracht hetzelfde wordt en dat wij elke klant uniek benaderen. Meer tips zijn natuurlijk wel welkom! Hoe zorg jij dat je opdrachten niet een grote grijze massa worden?

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten