menu

Slechte economie goed voor ecommerce?

Als het even slecht gaat met de economie, dan hoor je een boel mensen klagen. Maar webwinkeliers kunnen juist profiteren van deze situatie. Een slechte economie kan namelijk hartstikke goed zijn voor de ecommerce.

In Amerika gaat het economisch gezien misschien nog wel slechter dan hier bij ons, maar daar laat de ecommerce al een tijdje mooie cijfers optekenen. Sterker nog, de online omzetten zijn al zeven opeenvolgende kwartalen, jaar over jaar gezien, aan het groeien, soms zelfs met dubbele cijfers. De kwartalen Q4 20110, Q1 2011 en Q2 2011 kenden volgens onderzoeksbureau ComScore respectievelijk elf, twaalf en veertien procent groei ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Sinds het tweede kwartaal in 2008 heeft die markt niet zulke goede cijfers laten zien.

(Meer) online winkelen in slechte tijden
In tijden van recessie moet er goed nagedacht worden over elke cent. Dit is dan ook de reden waarom veel mensen in zo’n periode eerder kiezen voor het surfen naar webwinkels dan het bezoeken van stenen winkels. Online kunnen ze namelijk op hun gemak zoeken naar de goedkoopste prijs en producten op een handige manier vergelijken. Wat verder ook helpt is dat steeds meer webwinkeliers gratis verzending aanbieden, waardoor het aspect van extra moeten betalen bij online shoppen opeens wegvalt en het bezoeken van stenen winkels minder voordelen kent.

Ook de toegenomen veiligheid (of in ieder geval het gevoel dat internet best oke is) zorgt ervoor dat mensen eerder de stap richting een webwinkel zetten dan voorheen. En de opkomst van Groupon-achtige sites en andere dailydeals zorgt ervoor dat men op het internet op zoek gaat naar de goedkoopste deal en men voor aanbiedingen dus niet langer afhankelijk is van wat de ouderwetse reclamefolders te bieden hebben.

En doordat smartphones en tablets steeds meer gemeengoed zijn geworden, zijn mensen steeds meer –ter plekke- op zoek gegaan naar goedkopere concurrenten, betere aanbiedingen en prijsvergelijkingen. Zulke dingen gaan niet in een stenen winkel, daar kun je moeilijk de prijzen van de concurrent opvragen en met elkaar vergelijken, maar bij een webwinkel is het gebruikelijk dat je via vergelijkingssites als Beslist.nl of Vergelijk.nl eerst even kijkt of het gewenste product ergens anders niet goedkoper is.

Online kan goedkoper
Dan is er ook nog de constante aanwezigheid van diverse kortingen, coupons en codes waar volgens comScore meer dan 35 procent van de consumenten regelmatig online naar zoekt. Nog iets waar je in een stenen winkel niet zo snel mee kan aankomen.

Al met al zijn er genoeg redenen die ertoe leiden dat de webwinkels alles behalve hoeven te lijden onder de huidige economische tijden. En het zijn juist deze eigenschappen die webwinkels wat meer zouden mogen inzetten om de nog twijfelende consument over te kunnen halen.

Verder lezen

Reacties