Samenwerken

Ondernemen is samenwerkenVandaag kreeg ik de vraag van een uitgever of ik met ze wilde samenwerken. Na hierop positief te hebben geantwoord kreeg ik de vraag of ik dan hun magazine wilde noemen op de website en in onze nieuwsbrief. Als tegenprestatie mocht ik hun RSS feed noemen op onze website of eens een gastenartikel insturen. Dat is toch geen samenwerken?

Samenwerken? Ja graag!
Onze doelgroep bestaat startende ondernemers en hiervan bereiken wij er grofweg veertig duizend per maand die samen ongeveer honderdduizend paginaweergaves genereren. Partners die een vergelijkbare doelgroep hebben en hier wel wat aan te bieden hebben kunnen altijd bij ons aankloppen om de mogelijkheden te bespreken. Maar het loopt meestal op niets uit. Ik merk dat ik mijzelf dan telefonisch of per e-mail zit te verdedigen en zet het nu maar eens op het weblog zodat ik volgende keer wat makkelijker kan reageren door gewoon te verwijzen naar dit blogberichtje. Hopelijk is het dan eens en voor altijd duidelijk waar mijn interesse naar uitgaat.

Willen ze wel echt samenwerken?
Meestal begint een vraag over samenwerking met een telefoontje of een e-mail die we dan positief beantwoorden. Vervolgens wordt ons al snel gevraagd wat onze e-mail oplage is, en of we daarin de dienst of product van het bedrijf even willen promoten. Soms staat er nog een alinea bij hoe geweldig het aanbod wel niet is en dat het eigenlijk een schande zou zijn als we dit onze bezoekers onthouden.

In de subtiele gevallen is het ook echt best leuk en snap ik wel waarom er geen advertentie voor wordt gekocht. Bijvoorbeeld een gratis e-book, gratis versie of tijdschrift. In de brutalere gevallen gaat het gewoon om zakelijke diensten. Een webdesignbureau die hoopt dat wij hun speciaal op het MKB gerichte aanbod even willen noemen.

Grijs gebied van adverteren
Een tegenprestatie in deze samenwerking wordt in de meeste gevallen gewoon helemaal niet genoemd. Sommigen vragen wat wij zouden wensen maar de meesten reageren eigenlijk vooral met dat het noemen van hun bedrijf voor ons een extra dienst voor onze bezoekers is. Alsof we daar dan tevreden mee zouden moeten zijn.
Helaas.

Wat doen we wel?
Allereerst noemen wij wel graag bedrijven op onze websites maar dat zijn gewoon adverteerders. Dat hoeven niet alleen de overduidelijke advertentievormen te zijn, als jij een creatief idee hebt voor een leuke vorm van reclame mag je ons dat altijd voorstellen. De tegenprestatie is onze factuur. Duidelijk. Samenwerken om deze factuur te ontwijken gaat niet op want samenwerken is meestal zoveel intensiever en tijdrovender dat dit meestal duurder is. Dus wil je op korte termijn zonder al te veel moeite op onze website? Kom dan niet met een of andere vage email maar vraag gewoon eerlijk of je mag adverteren.

Toch samenwerken?
En denk je echt dat jouw bedrijf de ideale aanvulling is op hetgeen wat we op deze website nog missen dan kunnen we natuurlijk samenwerken. Vertel, bij voorkeur per e-mail, duidelijk waarom je met ons wil samenwerken.

Vertel eerst wie je bent en wat je doet en beschrijf dat persoonlijk, gericht op onze doelgroep. Liever geen standaardtekstje dus. Beschrijf vervolgens ook eens hoe je de samenwerking voor ons interessant denkt te kunnen maken. Dus niet voor onze bezoekers, maar waarom zouden wij als bedrijf met jou willen samenwerken? Probeer er echt wat voor te doen. Dus geen affiliate link of ander alternatief voor een advertentie want dat is gewoon een vorm van adverteren. Probeer echt uit te leggen wat jouw persoonlijke inzet zal zijn. Wat schieten wij er mee op als wij in plaats van advertentietarieven, met gesloten beurzen met je samenwerken?

Want het kan wel! Op onze website zijn een stuk of twintig bedrijven te vinden die het wel voor elkaar krijgen. Niet altijd helemaal vrijblijvend want soms zijn we uiteindelijk over de streep door een mooie retourlink, soms bieden we zeer gereduceerde tarieven maar er zijn ook bedrijven die gewoon vrijwillig genoemd worden.

Voorbeelden
Ze bieden ons iets waar wij zelf ook gelukkig van worden. In het geval van deze uitgeverij had ik me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat ze ons hadden geholpen met een paar leuke artikelen met cijfers of trends. Content is hun ding en zijn wij altijd naar op zoek. Er zijn nog voldoende onderwerpen waarbij we graag hulp van andere professionele tekstschrijvers kunnen gebruiken zonder dat dit ons geld kost.

Ze hadden ons kunnen aanbieden om samen met ons een thema uitgave te maken die bij de normale editie wordt uitgebracht of mogelijk is hun ervaring met bladen voor ons interessant om een eenmalige uitgave te maken van een handleiding voor startende ondernemers. Daarnaast hadden ze ons kunnen aanbieden om overbodige advertentieruimte uit te wisselen.

Na een tijdje valt het misschien wat uit te breiden naar wat intensiever contact waarbij echt een win-win zichtbaar wordt. Het magazine is vaak aanwezig op beurzen en andere evenementen. Mogelijk kunnen we samen eens een stand delen of op andere manieren samenwerken. Ik heb drie e-mails mogen ontvangen en uit niets is nog duidelijk dat ze er een minuut tijd in willen steken.

Conclusie: Voor wat hoort wat
Als je met ons wilt samenwerken maak dan niet dezelfde fout. Wees in ieder geval creatief en laat zien dat het je wat waard is. Want ik snap best dat een bedrijf niet zit te wachten op een onbekend logo zichtbaar op hun website, liever teksten voor de eigen website schrijven en er niet op zitten te wachten om een vreemde jongen in hun stand te moeten toelaten. Maar vraag precies dat dan ook niet van mij?

Verder lezen

Reacties