menu

Hoe overleef je de komkommertijd?

Veel bedrijven sluiten in de zomer hun deuren om van een welverdiende vakantie te genieten. Maar wat nu als jij (nog) gewoon aan het werk bent en de komkommertijd moet zien door te komen? Hoe zorg je toch voor voldoende omzet en bezigheden?

Je kunt natuurlijk lui achterover leunen en wachten tot het allemaal weer wat aantrekt. Of zelf je biezen pakken en de deuren sluiten. Maar wat nou als je dat niet wilt doen en je je bedrijf toch op de één of andere manier draaiende moet zien te houden. Als opdrachtgevers wel op vakantie zijn en nieuwe opdrachten moeilijk te vinden zijn kan dit wel eens moeilijk zijn.

Daarbij komt dat ook de financiële administratie van veel bedrijven in de vakantieperiode wat achterblijft. Waar uitstel van betaling bij veel bedrijven sowieso de norm is kan dit in de vakantietijd nog eens verergerd worden. Bedrijven reageren niet of erg laat wanneer je hen vraagt om betaling van die rekening die je toch al heel lang geleden opgestuurd had, en hele financiële afdelingen zijn op vakantie.

Vooral voor starters is de vakantieperiode dan ook een moeilijke periode om door te komen. Afnemers die te laat betalen vormen één van de belangrijkste redenen van faillissement en ondernemers krijgen hier in de zomerperiode maar al te vaak mee te maken. Vooral voor starters is het moeilijk zich hierop voor te bereiden.

Want hoe bereid je je voor op die weken van komkommertijd, en hoe voorkom je dat opdrachtgevers veel te laat betalen en jij ondertussen met de gevolgen zit? En waar besteed je je tijd aan als je minder opdrachten krijgt?

Stuur facturen op tijd
Zorg ervoor dat je rekeningen op tijd betaald worden door ze, vooral vlak voor de vakantietijd, vroeg te versturen. Zorg dat je afnemers al ver voor ze op vakantie gaan weten dat ze je nog geld verschuldigd zijn, ook als dit betekent dat je je facturen wat vroeger dan normaal verstuurt.

Stuur aanmaningen
Natuurlijk verstuur je aanmaningen als je te lang op je geld moet wachten, toch? Veel, vooral startende, ondernemers vinden het moeilijk hun klanten om geld te blijven vragen als deze te laat zijn met betalen en wachten maar gewoon af, vooral in het geval van grote opdrachtgevers die ze graag te vriend houden. Besef je dat je recht hebt op je geld en dat de klant het vaak juist op prijs stelt nog eens herinnerd te worden aan facturen die nog niet betaald zijn. Zet daarnaast geen ‘eerste herinnering’ op je aanmaning, veel bedrijven wachten dan rustig af tot de tweede herinnering komt. Noem de factuur in plaats daarvan gewoon een aanmaning.

Weet wanneer wie op vakantie is
Probeer een overzicht te hebben van de vakanties van je opdrachtgevers. Weet wanneer wie er niet is en wanneer de financiële administratie van je opdrachtgevers plat zal liggen zodat je voor dan je zaakjes rond kunt hebben.

Leg een buffer aan
Gooi in drukkere tijden niet al het geld over de balk maar weet dat er mindere tijden kunnen komen en zorg voor een buffer. Wanneer je voldoende liquide middelen achter de hand hebt en weet dat het na de vakantietijd allemaal wel weer aantrekt is het niet meer zo erg om het een tijdje wat minder druk te hebben.

Besteed je tijd nuttig
Geen opdrachten om te doen? Besteed je vrijgekomen tijd eens aan je eigen onderneming. Neem de eigen website onder handen en kijk eens kritisch naar het reilen en zeilen binnen je bedrijf. Gaat alles nog naar wens, wat zou er anders kunnen, en hoe ga je dat aanpakken? Lees inspirerende boeken en denk eens na over hoe je je bedrijf nog succesvoller kan maken. Breng je administratie goed op orde of spreek eindelijk eens af met die mede-ondernemer om te brainstormen, grote kans dat diegene zelf ook wel wat extra tijd heeft.

Verder lezen

Reacties