Focus om te overleven

Te snel ja zeggen tegen een opdracht zeggen is een veel voorkomend fenomeen voor een startend ondernemer. Logisch, wat dit betekend omzet. Op zich geen verkeerde gedachte. Maar goed nadenken of u als ondernemer deze opdracht dient aan te nemen gebeurd in mijn optiek nog te weinig. Vooral in de dienstverlenende sector is dit het geval.  Bij deze dan ook mijn tip om duidelijk af te bakenen wat u voor wie doet. Maar, laat ik hierdoor geen omzet liggen hoor ik u denken. Mijn antwoord is ‘nee’. Maar met een mits.

En deze mits is de tijdslijn. Als u er op uit bent om snel geld te verdienen en deze korte termijn strategie nastreeft, zal het afbakenen u geen voordeel opleveren. Het focussen van uw dienstverlening en uw soort klanten rendeert enkel op lange termijn.

En met deze mening sta ik niet alleen. Er is een onderzoek uitgevoerd om de succesfactor te achterhalen van bekende (succesvolle) bedrijven (uitgevoerd door Treacy & Wiersema, ‘the discipline of market leaders). Een van de bevindingen voor deze grootbedrijven was hun continue focus op hun kerncompetentie. Beetje vaag misschien, maar in de kern is de samen te vatten door het aloude gezegde ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Met als aanvulling dat u buiten uw kernkracht de rest van uw bedrijfsvoering goed op orde heeft……

Doe er uw voordeel mee!

Verder lezen

Reacties