De kracht van traagheid

door Redactie

Tegenwoordig moet haast alles sneller, korter en directer. We leven in een gehaaste samenleving en de economie speelt daar (noodgedwongen) op in. De concurrentie ligt op de loer en dus moeten we snel dat ene product lanceren of dat ene bedrijf overnemen. Maar waarom niet even stilstaan, reflecteren en rustig nadenken voordat we handelen?

Veel ondernemers zijn zich wel bewust van hun snelle, gehaaste leventje, maar zijn hier ooit mee begonnen, omdat anderen het deden. Ze moesten wel. Denken ze. Langzaam blijven handelen zou namelijk de strijd met de concurrentie negatief beïnvloeden. Denken ze.

Maar soms kan ergens de tijd voor nemen juist een positieve werking hebben. Op de korte termijn levert het misschien niks op, of juist verlies, maar op de lange termijn kan het wonderen doen. En waarom zou de korte termijn nou zoveel belangrijker zijn dan de lange termijn?

Neem de tijd voor reflectie
Als er iets misgaat, bijvoorbeeld een geflopte productlancering of een mislukte overname, dan wordt er door sommige ondernemers vlug naar externe excuses gezocht. “De markt is er blijkbaar nog niet klaar voor” of “de andere partij werkte niet mee”. Maar wat nou als jíj er nog niet klaar voor was of wat als jíj nou de partij bent die niet goed genoeg meewerkte? Neem uitgebreid de tijd voor reflectie. Niet alleen na een geflopte actie (dan is het eerder een evaluatie), maar ook -of juist-  tijdens en voorafgaand aan het proces. Door even stil te staan bij de zaken en die te proberen overzien met een helikopter-view, kun je al snel de vinger op de zere plek leggen en zo voorkomen dat de overname of productlancering mislukt.

Je kan op diverse manieren en op diverse niveaus reflecteren. Zo kan je stilstaan bij wie jij bent en wat jouw motivatie en doelen zijn, maar je kan ook onderzoeken wat voor invloed jouw handelen heeft op het bedrijf en de daarbij behaalde resultaten. Denk hier niet te gemakkelijk over, want dit soort zaken beïnvloedt je bedrijf en jouw manier van zakendoen op diverse niveaus, soms zonder dat je het direct doorhebt.

Waar let je op bij een reflectie?
Omschrijf voor jezelf allereerst de situatie en de omgeving waarin jij opereert. Onderzoek daarna jouw gedrag en rol hierin. Stel vervolgens vragen over je vaardigheden en probeer te ontdekken wat je precieze motivatie of overtuiging is. Hierdoor krijg je een beter beeld van jouw identiteit. Sta hier uitgebreid bij stil.

Pas als je jezelf goed genoeg kent en weet waarom jij doet zoals jij doet kan je in het vervolg sommige beslissingen sneller en beter nemen. Wat weer tijd bespaart. En dan zul je zien: even stilstaan bij de korte termijn, kan je sneller maken op de lange termijn.

Traagheid in de praktijk

Veel startende ondernemers hebben nog niet deze wijsheid in pacht en willen zo snel mogelijk zo veel mogelijk scoren. Om na korte tijd weer kopje onder te gaan. Natuurlijk zijn er genoeg succesverhalen op te lepelen van startende ondernemers die razendsnel met succes de markt bestormden en uiteindelijk uitgroeiden tot een grote speler. Maar er zijn méér verhalen te vertellen van startende ondernemers die ook snel uit de startblokken sprintten, maar daardoor een valse start maakten en zichzelf daardoor diskwalificeerden.

Als startende ondernemer die op zoek is naar kapitaal kun je aankloppen bij een bank of investeerder om een grote zak geld aan jou uit te lenen. Dat is de korte termijnbenadering, want je hebt direct beschikking tot je geld. Maar waarom zou je niet eerst nog een jaar wachten, totdat je (elders) het benodigde geld bij elkaar hebt verdiend en dan pas je bedrijf beginnen? Zo lang je niet met een bepaalde hype of trend de markt wil betreden, kan je bedrijf best nog even wachten, toch?

Ook dit is een manier van reflectie, van even stilstaan bij de situatie. Moet je per se voor volgende maand een bedrijf beginnen of is dat iets wat je enkel jezelf hebt opgelegd? Wat voor voordelen heeft het om pas over een half jaar of misschien zelfs een jaar te beginnen? Heb je dan misschien (nog) meer zicht op de markt en je toekomstige concurrentie? Kun je dan misschien nog betere deals sluiten met leveranciers? Heb je dan misschien een nog beter beeld van je potentiële klantenkring? Stilstaan is soms echt vooruitgang.

Deel

Verder lezen

Reacties