menu

Begroting voor komende halfjaar al rond?

Het einde van juni nadert. Daarmee nadert ook gelijk het einde van Q2 oftewel het eerste halfjaar van 2014. Het lijkt sinds lange tijd weer eens een positief halfjaar te zijn geweest. De huizenmarkt stabiliseert, de werkeloosheid zakt en het consumentenvertrouwen stijgt. Hoe ervaar jij dat als ondernemer en heb jij dit positieve gevoel al in je begroting voor het komende halfjaar verwerkt?

Is het eerste halfjaar voor jouw onderneming goed verlopen? En zo ja, heeft dat invloed op je marketingbudget, je investeringsvermogen of je groeiwensen voor het tweede halfjaar? Veel ondernemers bekijken de bedrijfscijfers bijna per week tegenwoordig maar het echte strategie bepalen lijkt nog altijd een jaarlijkse gelegenheid, en dat is soms jammer. Zeker in een jaar waarin de balans van negatief nu toch echt om lijkt te slaan naar positief. En daar moet je op inspelen!

Als de positieve tendens aan blijft houden dan worden de kerstpakketten dit jaar weer goed gevuld en mocht het consumentenvertrouwen ook doorzetten dan zullen de feestdagenomzetten weer een positieve lijn laten zien. Dat maakt deze zomer een ideaal moment om – juist op het moment dat de concurrentie even in een zomervakantieslaapje doezelt – te investeren om vervolgens goed toe te slaan. Een prima moment dus om je begroting van het afgelopen halfjaar eens goed te evalueren. Biedt deze kansen om in het verloop van het jaar eens goed je slag te gaan slaan?

Natuurlijk moet je voorzichtig blijven. Je bedrijfsplan verscheuren omdat de laatste 2-3 maanden lekker liepen is niet nodig, deze doorlezen en wat percentages of cijfers aanpassen en mogelijk een nieuwe marketingcampagne opzetten kan al voldoende zijn. Als je al wat hoeft te doen natuurlijk, want het heeft pas zin om op een positief sentiment in te spelen als je dit het afgelopen halfjaar ook al hebt kunnen merken. Niet voor elk bedrijf betekent een betere woningmarkt of consumentenvertrouwen direct een verbeterd ondernemingsresultaat. Daarnaast moet je wel je vinger erop kunnen leggen en bij een begroting altijd de langere tijd in gedachten houden. Zo lijkt deze week iedereen gek te worden van een oranjekoorts, maar op dat sentiment kun je waarschijnlijk geen echte businesscase bouwen, want na de voorrondes kan ook Nederland elke wedstrijd zomaar uitgeschakeld worden.

Maar als het nu lekker gaat, je bedrijf winstgevend is en het eerste halfjaar eigenlijk beter wordt afgesloten dan je vooraf had durven dromen, wat let je dan om deze groei niet alleen vast te houden maar om ook even stil te staan bij hoe je het huidige optimisme zelfs een extra slinger kunt geven?

Verder lezen

Reacties