ZZP-er blijven en toch groeien.

Alles zelf doen of uitbesteden?
Als kleine ondernemers hou je je met veel meer bezig dan alleen de ‘core business’ van je bedrijf. Je zit dan ook al snel vol qua uren die je effectief kan draaien. En het is toch zonde om ‘nee’ te moeten verkopen omdat je ‘vol’ zit met werk. In dit stukje vind je een aantal tips zodat je geen nee hoeft te verkopen en je bedrijf toch kan doorgroeien.

Doe niet alles zelf
Een jaar of twee geleden (ik was toen 3 jaar ZZP-er) ging ik, omdat ik werk te over had de minder leuke opdrachten weigeren of de opdrachtgever naar iemand anders doorsturen. Uiteindelijk heb ik besloten te kijken waarom ik zo vol zat met werk. Ten eerste kon de overzichtelijkheid van de planning beter. Daarnaast pakte ik echt alles, maar dan ook alles zelf op, hield me bezig met dingen die ik niet leuk vond en de ondernemerszin nam daardoor aanmerkelijk af. Dat moest anders, hier onder een aantal tips die mij goed geholpen hebben.

Keuzes maken
Het zou al mooi zijn als je 60% van je tijd kan besteden aan daadwerkelijk werken voor opdrachtgevers.
Soms komt het voor dat je zo veel tijd kwijt bent met: administratie, boekhouding, aquisitie, programmatuur installeren/updaten, reistijd, organiseren, telefoneren en e-mailen, je misschien maar 40-50% van je tijd daadwerkelijk aan opdrachten kan besteden. Dit impliceert dat je als je echt alles zelf wil blijven doen, je minder doet dan mogelijk is van datgene dat je echt leuk vindt, namelijk de dienstverlening waar je vooor gekozen hebt. Daarnaast zit je op een gegegeven moment qua werkbare uren en verdiensten ook op je top. Als je dan meer geld wil omzetten en dus verdienen, moet je keuzes gaan maken.

  • Tarief. Kijk een goed naar je tarieven, zit je niet te laag? Leg een offerte even weg en kijk er later weer naar en ga na of het reeël is en of je er daadwerklijk wat aan overhoudt na aftrek van belasting en onkosten.
  • Planning overzichtelijk maken, zodat ik kon zien hoeveel uur ik daadwerkelijk voor de klant bezig was en hoeveel uur werd besteed aan overige werkzaamheden. Gebruik bijvoorbeeld een Excel Sheet.
  • Besteed de werkzaamheden uit die je zelf niet wil doen, bijvoorbeeld de boekhouding en belasting aangiften. Vaak levert dit ook weer geld op, omdat een administratiekantoor of boekhouder nu eenmaal beter op de hoogte is van een aantal regelingen dan jij.
  • Besteed werkzaamheden die je niet zo boeien of waar je zelf niet zo goed in bent uit aan partners/derden en doe het zelf het projectmanagement. Leg er uiteraard een reeël bedrag bovenop naar je opdrachtgever toe.
  • Aquisitie kan je uitbesteden aan een bureau dat daarin gespecialiseerd is.
  • Ontwikkel een product of dienst die je meerdere malen kan verkopen. In eerste instantie vergt het tijd en  misschien geld, mar later kan dit product zich weer makkelijk terugverdienen.
  • Op den duur is iemand in dienst nemen wellicht de echt de beste oplossing om zelf meer toe te komen aan de dingen die je het liefst doet. Maar misschien wil je niemand in dienst, dan huur je dus externe mensen in.

Vervolgens kan je meer opdrachten aannemen, hou je meer tijd over om je bezig te houden met de werkzaamheden van je bedrijf die je echt leuk vind en kan je bedrijf ook groeien!

groeten van Karlijn!

Verder lezen

Reacties