Zichtbare ecommerce-trends op Webwinkel Vakdagen

Zichtbare ecommerce-trends op Webwinkel Vakdagen

Vorige week vonden weer de Webwinkel Vakdagen plaats. De grootste beurs voor de Nederlandse ecommerce en doordat het altijd in januari wordt gehouden, geeft het gelijk een goed beeld van de trends die er dit jaar zullen doorbreken.

Wil je een webwinkel beginnen of heb je er al een tijdje een en wil je die verbeteren? De Webwinkel Vakdagen zijn met ruim tienduizend bezoekers verreweg de grootste Nederlandse beurs voor de e-commercesector. Eerder waren ook de Belastingdienst en KvK al eens aanwezig maar de meeste standhouders komen direct uit de branche.

Als je er als standhouder wilt gaan staan wil je goed voor de dag komen en in een sector waarin ontwikkelingen zo snel gaan, betekent dit eigenlijk dat je er dus moet staan met de trend van morgen. Met andere woorden, het is een ideale beurs om voorzichtig te polsen waar het naartoe gaat in het online winkellandschap.

Mobile first sterk in opkomst
Het afgelopen jaar hebben we kunnen zien hoe de Nederlandse webwinkels responsive zijn geworden en komend jaar gaan we daarin nog een stapje verder. De wat oudere ecommerce-spelers kwamen tijdens de Vakdagen vooral met termen als responsive designs, slogans als size doensn’t matter of mobile friendly templates. Nieuwkomers als Afosto of NextChapter – beiden kenden hun lancering tijdens deze twee dagen – geven aan dat hun software zich als éérste richt op de mobiele telefoon, en daarmee wordt de desktop-versie dus automatisch het alternatief.

Hete starters!
De Nederlandse e-commercemarkt bestaat al een tijdje en mogen we gerust volwassen noemen. De afgelopen jaren kwamen er wel eens nieuwkomers bij, maar eigenlijk waren alleen de buitenlandse toetreders écht succesvol. Maar de crisis zal wel weer voorbij zijn, want er zijn weer ruim voldoende startups! En met Neelie Kroes als kersverse ambassadeur zijn ze kansrijker dan ooit. Het resulteerde op de Vakdagen in een compleet nieuw Startup Village en ook op andere plekken van de beurs waren leuke startups te vinden.

Zo heb je de eerder genoemde softwareaanbieders Afosto en NextChapter, maar wat te denken van Sign2Pay, waardoor je met je handtekening kunt betalen? Het bedrijf had tot de Vakdagen nog nul Nederlandse webwinkels aangesloten, maar wél een investeerder en grootse plannen! Mantis, een Delftse startup, was als nieuwkomer aanwezig met een oplossing voor contactloos betalen. Een andere interessante nieuweling was Diract IT. Het bedrijf zit inhouse bij de BAS Group (bekend van Dixons) en heeft daar veel mogen ontwikkelen, maar is sinds enige tijd ook op zoek naar klanten buiten de kantoormuren. Op de Vakdagen waren ze met een mooie stand aanwezig.

Google-bannertjes!
Als heuse keynote-spreker was ook Google aanwezig. Zij gaven aan dat de trend voor komend jaar wel eens het toevoegen van advertenties op je webwinkel zou kunnen worden. Een AdSense-banner in een webwinkel? Waarom ook niet, zegt Google. Amerikaanse webwinkels doen het al volop, in de UK experimenteert men ermee en Europa loopt hierin simpelweg achter. Waarom zou je niet ook aan bezoekers verdienen die niet direct bij jou afrekenen?

Cross-border
Thuisbezorgd, Booking.com of spelers als Adyen en grote Magento-bouwers doen het al jaren, maar komend jaar zullen ook de allerkleinsten gaan verkopen in het buitenland. SEOshop is al even actief in het buitenland en ook concurrent Biedmeer (sinds kort verder onder de naam CCVshop) gaat voor een toetreding tot de buitenlandse markt. Ook andere spelers bieden hier steeds meer mogelijkheden toe. iDeal is voor buitenlanders helaas niet mogelijk, maar PayPal is daar wel al jaren actief. Die maakt het voor jou klant ook nog eens makkelijker, nu ze de kosten van een retourzending overnemen. Zeker een extra reden om cross-border te overwegen, mocht je dat al niet gedaan hebben!

Betaalalternatieven?
Over PayPal, Sign2Pay of de Mantis App gesproken, er waren wel heel veel betaaloplossingen aanwezig op de beurs. iDeal heeft in 2014 weer alle records verbroken, maar de groei was wel vele malen kleiner dan bij haar concurrenten. Zo groeide Klarna het afgelopen jaar met 100% in volume in Nederland. PayPal is hier al wat langer en doet met een groei van 40% dus eigenlijk daar niet voor onder. Ondertussen was Tros Radar ook aanwezig op de Webwinkel Vakdagen om enkele fraude-praktijken van iDeal aan de kaak te stellen en heeft deze methode nog altijd moeite met haar mobiele gebruikerservaring. Wordt 2015 dan het jaar van de betaalalternatieven?

De 5 trends hierboven laten zien dat er (wederom) geen grote, game changing ontwikkelingen staan te gebeuren in 2015. Betalen door middel van een irisscan, online shoppen op basis van hersenactiviteit of andere futuristische plannetjes: dit jaar zal het niet gebeuren. Wel laten deze trends zien dat de e-commerce niet stilstaat. Wat wordt jouw grootste verandering dit jaar?

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten