menu

Webwinkellogistiek

Als je niet alleen in een stenen winkel verkoopt, maar juist online je producten aanbiedt is de logistiek van je bedrijf soms wat minder transparant voor de klant. Toch is deze dan niet minder belangrijk geworden. Juist webwinkels hechten bijzonder veel waarde aan een goede logistiek. Die gaat verder dan een goed contract met de juiste vervoerder. Ook de opslag, het verwerken van de order of de eventuele retouren-stroom dienen zo efficiënt en professioneel te worden ingericht. Maar hoe realiseer je nu een goede webwinkellogistiek als je nu nog een relatief klein volume en budget hebt?

Om beginnen moet je het qua logistiek zo regelen dat jij jouw spulletjes snel en veilig kunt ontvangen en opslaan. Is jouw magazijn jouw zolderkamer en verkoop je wasmachines? Dan heeft je bedrijf om praktische redenen waarschijnlijk geen langdurig bestaan. Je leverancier moet het makkelijk kunnen afleveren en het moet snel naar het postkantoor of businesspoint worden gebracht. Je wilt natuurlijk dat het veilig ligt voor brand of waterschade en het moet voor inbrekers niet heel makkelijk zijn om erbij te kunnen komen. Een webwinkelier die voor duizenden euro’s aan elektronica heeft liggen in een tuinhuisje in een woonwijk heeft ook al snel de aandacht van minder goedbedoelende buurtgenoten.

Veel webwinkels beginnen toch gewoon met een ijzeren stelling waarop de artikelen in dozen staan opgestapeld. Als er dan een bestelling binnenkomt loopt de webwinkelier naar die stelling, pakt het artikel uit het schap en pakt deze in. In het begin weet je dan meestal nog wel waar alles ligt. Voor webwinkels die wat groter zijn en duizenden artikelen hebben is dat al lastiger en spelers die ook nog eens seizoensinvloeden hebben en dus moeten wisselen van locatie is het soms helemaal niet meer te doen. Gelukkig zijn hiervoor speciale ‘warehouse-managementsystemen’ bedacht.

Webwinkellogistiek uitbesteden
Deze systemen zijn echter vaak gericht op echt grote spelers dus een alternatief kan zijn om je magazijn uit te besteden. Er zijn logistieke bedrijven die zich helemaal hebben gespecialiseerd in het opslaan, verwerken en versturen van artikelen voor webwinkeliers. Deze fulfilment-aanbieders hebben soms ook goede contracten met verzendpartijen waar ze door hun hoge volumes soms lagere tarieven moeten betalen en dat doorrekenen naar jou als klant.

Ook het inpakken doen deze partijen soms wat sneller en omdat ze soms al sorteren op postcode en het volgens de richtlijnen van vervoerders kunnen inpakken, kunnen ze soms ook wat later de artikelen afleveren. Hierdoor kan je klant ook ’s avonds nog bestellingen doen die de volgende dag al kunnen worden geleverd. En omdat jij niet meer zelf je magazijn hoeft in te ruimen of pakketjes hoeft in te pakken heb je wat meer tijd voor andere zaken. De marketing van je webwinkel bijvoorbeeld.

Natuurlijk heeft het uitbesteden ook zijn nadelen. Zo is het niet zo makkelijk meer om bijvoorbeeld een persoonlijk geschreven briefje bij een bestelling bij te leveren of op een andere manier een bestelling wat persoonlijker te maken. En als je eveneens de retouren via het fulfilmentbedrijf laat ontvangen verlies je ook veel kennis. Waren de artikelen echt defect, hoe werden ze teruggestuurd en had de klant misschien nog een persoonlijk briefje bij het pakket? Zaken die je snel over het hoofd ziet als je het niet langer zelf meer onder ogen krijgt.

Verzending direct vanuit leverancier
Toch kiezen steeds meer webwinkeliers ervoor niet langer zelf meer het magazijn in eigen beheer te houden. Dat komt natuurlijk ook omdat leveranciers deels inspringen op de opkomst van ecommerce. Bijvoorbeeld door het aanbieden van dropshipping, wat betekent dat de leverancier het artikel direct naar jouw klant stuurt in plaats van dat jij het eerst zelf ergens tijdelijk op moet slaan.

Een andere logistieke trend in ecommerce is dat vervoerders steeds meer mogelijkheden bieden. Tijdsvaklevering, same-day-delivery, afhaalpunten en avond- en zondaglevering bijvoorbeeld. Er zijn zelfs tests gedaan waarbij de bezorger even wachtte bij de voordeur zodat een consument even rustig een spijkerbroek kon passen. Alleen maar om de retourkosten onder controle te krijgen. De wereld van logistiek staat in ieder geval niet stil. Zullen we ooit onze pakketjes thuisgeleverd krijgen door middel van drones of andere onbemande voertuigjes?