Webteksten schrijven

Webteksten schrijven, oftewel schrijven voor het internet komt in de basis overeen met het effectief schrijven van brieven en artikelen op papier. Het stappenplan dat wij elders behandelen is dan ook heel goed bruikbaar voor het schrijven van webteksten.

Toch vereist het schrijven van webteksten wat extra aandacht op bepaalde punten. Het internet is een vluchtig medium en internetters nemen niet lang de tijd voor het lezen van een tekst. Volgens usability expert Jakob Nielsen leest de internetter op z’n meest 28% van de woorden op een website, en waarschijnlijk zelfs maar 20%.

Tussenkopjes en indeling
Dien deze snelle lezer met goede tussenkopjes en een overzichtelijke indeling. Bezoekers haken af wanneer ze een te lange en onoverzichtelijke tekst voorgeschoteld krijgen. Daarbij zijn internetters scannende lezers die met één blik op de tekst willen weten waarmee ze van doen hebben.

Laat weg wat niet nodig is
Nog belangrijker bij webteksten dan bij het schrijven van offline teksten is het weglaten van overbodige zinnen. Zeg wat je wilt zeggen in heldere taal en wijd niet uit. Bedenk dat gemiddeld hoogstens 28% van de tekst gelezen wordt, het is zonde als een groot deel van dit percentage bestaat uit tekst die er niet toe doet.

Schrijf actief
De grootste zonde bij het schrijven van webteksten is wollig taalgebruik. Schrijf actief en to the point. Gebruik niet teveel bijvoeglijk naamwoorden en pas op met werkwoorden als kunnen, zullen en worden. Deze woorden maken zinnen overbodig lang en passief. Gebruik in plaats van: ‘U zult dan teruggebeld worden’ bijvoorbeeld: ‘Wij bellen u dan terug’.  Dit maakt de tekst overzichtelijker en actief. Onthoud: degene die de actie uitvoert is de beste onderwerpsvorm van de zin.

Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie is een belangrijk aandachtspunt als je schrijft voor het internet. Door teksten goed vindbaar te maken in Google kun je aanzienlijk meer bezoekers trekken naar je website en uiteindelijk meer klanten winnen.

Bedenk op welke trefwoorden je gevonden wilt worden en gebruik deze vaak in je webteksten. Gebruik ze liefst aan het begin van zinnen en alinea’s en zet ze in tussenkopjes. Gebruik relevante titels waarop vaak gezocht wordt. Let ook op de volgorde van woorden. Zet de woorden in de volgorde die potentiële bezoekers gebruiken bij het zoeken.

Links
Plaats interne en externe links in je artikel. Het linken tussen je eigen pagina’s levert meer bezoekers en meer hits op voor de pagina’s, en maakt ze ook beter vindbaar in Google. Wissel links uit met andere relevante websites. Ook dit verbetert de vindbaarheid en levert bezoekers op via andere websites. Gebruik zoekwoorden als de linktekst, Google vindt je website dan eerder op dat zoekwoord dan wanneer ernaartoe gelinkt wordt met een simpel ‘klik hier’.

Bescherm je webteksten
Als je de juiste tekst dan uiteindelijk geschreven hebt wil je natuurlijk niet dat een ander ermee aan de haal gaat. Als schrijver van een tekst heb je auteursrechten en het onrechtmatig gebruiken van jouw tekst kun je dan ook aanvechten en op allerlei manier tegengaan. Lees alles over het beschermen van je webteksten.

Wil je meer advies over schrijven voor het internet en zoekmachine optimalisatie? Ga dan naar Online Tekstschrijvers.nl. Deze professionals in schrijven voor het web maken je website effectiever en beter vindbaar.