Nederlander niet bang om te ondernemen

Eén op de drie Nederlanders heeft last van faalangst bij het opzetten van een eigen onderneming. Klinkt wellicht als veel, maar het wereldwijde gemiddelde ligt op 70 procent. Hier heeft dan ook een overgrote meerderheid een positieve houding ten opzichte van het ondernemerschap. In vergelijking met andere landen doet Nederland het qua ondernemersangst dus goed.

Dat blijkt uit het nieuwste Amway Global Entrepreneurship Report dat vandaag is gepubliceerd. Hieruit blijkt dat bij 32 procent van de ondervraagde Nederlanders angst een rol speelt in het niet-starten van een ondernemer. In de Verenigde Staten daarentegen is dit percentage 62 procent en wereldwijd ligt het gemiddelde zelfs op 70 procent. Nederlanders zijn dus lang niet zo angstig ingesteld als anderen.

Maar gaat het om de intentie een eigen bedrijf te starten, dan moeten Nederlanders (40%) wel weer hun meerdere erkennen in de Amerikanen, waarvan 51 procent aangeeft het voornemen hebben om een eigen zaak te starten.

Mannen zelfverzekerder over ondernemers-capaciteiten
Uit het onderzoek blijkt ook dat in ons land 48 procent van de respondenten aangeeft een wens te hebben om ondernemer te worden, terwijl 51 procent denkt dat het ook daadwerkelijk de capaciteiten heeft om een eigen zaak te runnen. Daarnaast geven bijna zes op de tien ondervraagden (59%) aan dat zij zich niet door hun sociale omgeving zouden laten tegenhouden in hun wens ondernemer te worden. Mannen zijn daarbij zelfverzekerder zijn over hun eigen capaciteiten (59% versus 43%) en hebben ook een grotere wens om ondernemer te worden dan vrouwen (54% versus 42%).

Onafhankelijkheid, zelfstandigheid en zelfontplooing
Voor ons Nederlanders zijn vooral onafhankelijkheid, zelfstandigheid en zelfontplooiing de belangrijkste motieven om eigen baas te worden. Iets wat ook zo ervaren wordt door prof. dr. Elfring in zijn omgang met (alumni-)studenten. “De teleurstelling is groot onder studenten die voor de grote corporates aan de slag gaan. Zij ervaren een totaal gebrek aan entrepreneurial drive en vinden dat erg frustrerend. Dat veel jongeren voor zichzelf willen beginnen is daarom niet verrassend. Corporates zouden intrapreneurship moeten aanmoedigen om voor jongeren aantrekkelijke werkgevers te blijven”, zo zegt de hoogleraar strategisch management en ondernemerschap aan de Vrije Universiteit.

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten