menu

“We willen dat elke ondernemer Exact kent”

Het gaat goed met de Nederlandse marktleider van boekhoudsoftware. Exact doet uiteraard al langer mee maar de aanbieder heeft in 2012 een nieuwe strategie gelanceerd gelanceerd en lijkt daar nu al de vruchten van de plukken. Ook in het kleinbedrijf komen we deze aanbieder steeds vaker tegen en dat was reden voor de redactie van deze site om eens bij het bedrijf op de koffie te gaan en te vragen wat de uiteindelijke doelstellingen voor deze doelgroep zijn.

In Nederland is Exact marktleider op het gebied van boekhoudsoftware. Dat is nog met name door de software die het al jarenlang aanbiedt maar ook de cloud-oplossing van het bedrijf maakt een forse groei door. Op het totale plaatje is Exact Online nog maar een klein onderdeel omdat deze klanten maandelijks een abonnementstarief betalen en in vergelijking tot de andere producten zijn dit relatief lage bedragen. Toch geeft Sebastiaan de Jong, Business Directeur bij Exact Online, aan dat deze aantallen wel nu al zwaar wegen in de waardering van het bedrijf. “De omzet is hier wat meer verspreid over de jaren, maar we weten uit ervaring dat deze klanten gemiddeld zo’n negentig maanden klant blijven en al die maandtarieven bij elkaar maakt van de cloudoplossing een mooie businesscase.”

‘Exact Online gaat voor internationaal succes’
Met Exact Online wil het bedrijf uiteindelijk ook internationaal successen behalen. Het bedrijf is al actief in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en België en einde van dit jaar zal het bedrijf ook in Frankrijk van start gaan. “We willen dat realiseren met veel persoonlijk contact en proberen in deze landen dus eerst lokaal een sterke positie in te nemen. Zo wordt in het Verenigd Koninkrijk eerst in en rond Londen veroverd, in Duitsland willen we vooral de bedrijven in het gebied rondom Frankfurt tot onze klantenkring scharen. Bij de lancering in Frankrijk zal er vooral gefocust worden op Parijs,” vervolgt Sebastiaan die zelf eindverantwoordelijk is voor de groei van de cloudoplossingen van Exact in Nederland.

“Uiteindelijk zal deze Europese groei een extra nieuwe groeispurt moeten geven aan ons bedrijf. We hebben de ambitie om voorlopig tussen de dertig en vijftig procent per jaar te groeien. Ja, dat is ook in Nederland het geval. Dat moet ook wel want het buitenland moet op termijn wel groter worden dan Nederland maar de echt grote getallen komen voorlopig nog altijd nog uit ons eigen land. Gelukkig gaat het ook hier erg goed. We zitten het eerste halfjaar 2014 op zo’n 45% groei voor Exact Online Nederland.”

‘Starters en ZZP’ers zeker ook welkom’
Uiteraard zitten hier ook overstappers tussen maar de groei komt volgens Sebastiaan voor het overgrote merendeel uit nieuwe klanten. Exact boort dus telkens nieuwe klantengroepen aan. Ook dit gebeurt stap voor stap. Zo is eind 2013 het Exact Online Starter pakket gelanceerd waarmee het bedrijf ook steeds meer mogelijkheden biedt voor de onderkant van de markt, het echte kleinbedrijf inclusief eenmanszaken, freelancers en ZZP’ers. Al is dat het bedrijf vooral te doen om marktaandeel op te bouwen. “We willen eigenlijk dat elke ondernemer wel met Exact in aanraking komt. Als een ondernemer ons kent en na een vergelijking toch niet voor ons kiest is dat jammer, maar we willen op zijn minst dat wij in elke vergelijking worden meegenomen.”

Momenteel zijn er zo’n vijftienhonderd klanten die gebruik maken van het pakket Exact Online Starter. Daar kan dus nog wel wat groei gerealiseerd worden en dat moet ook wel als Exact echt bij alle ondernemers bekend wil zijn. Of daarvoor alles geoorloofd is? “We gaan ver want het starterspakket is er al voor zes euro per maand en als ik kijk naar wat we in deze groep investeren is dat zeker niet in alle gevallen al winstgevend, maar je moet voor dit pakket wel aangesloten zijn bij een boekhouder of accountant, en daar zit dan natuurlijk een deel van onze winst. Met hen willen we graag intensief samenwerken en het starterspakket helpt daarbij. Het betekent dus wel dat er ergens een grens zal worden bepaald. Gratis software uitdelen, in de vorm van een freemium-model bijvoorbeeld, is niet onze keuze geweest. Al onderzoeken we zelfs daar de mogelijkheden van. Zolang er een serieuze businesscase op te bouwen is, hebben wij interesse. Met uiteindelijke doel dat elke ondernemer in Nederland, of dit nu een grote multinational is of een startende ZZP’er, een sluitende oplossing voor zijn boekhouding vindt in de softwarepakketten van Exact Online.”

Verder lezen

Reacties