Wat kan de accountant nog voor je betekenen?

Gisteren vond het ‘Master Editions 2014’-event plaats. Hét jaarlijkse netwerkevent van Exact, waarbij accountants en ondernemers met elkaar kunnen sparren over hoe de samenwerking weer net wat beter kan worden. Dit jaar stond het thema in het teken van het gezamenlijk schrijven van een nieuw businessmodel voor de accountant van morgen en wij waren erbij!

Dit jaar werd het Masters Edition-event geregisseerd door Patrick van der Pijl, ceo en oprichter van Business Models Inc. Een bedrijf dat zich specialiseert in het duidelijk inzichtelijk maken van het businessmodel van bedrijven. En wat is die eigenlijk van de accountant van morgen? Veel mensen denken dan toch nog altijd aan het schrijven van een jaarrekening, doen van de administratie, de loon- danwel de BTW-aangiftes en ander noodzakelijk fiscaal en financieel kwaad. Maar met de opkomst van internetsoftware als Exact is de jaarrekening een druk op de knop en is goed financieel inzicht allang geen urenintensieve taak van een vast persoon meer. Het ‘uurtje-factuurtje’-model voor het opmaken van financiële gegevens is daarmee aardig onder druk komen te staan. Wat is eigenlijk de rol van de accountant als de politiek vandaag de dag besluit dat er geen verplichte bedrijfscijfers meer hoeven te worden opgemaakt?

Een stelling die uiteraard wat stof doet opwaaien. Natuurlijk blijven er voldoende ondernemers die het fiscale deel van het cijferwerk graag uit handen geven maar eigenlijk verwachten ondernemers dat alle accountants dit kunnen. Dit is tenslotte de basis, en daar onderscheid je jezelf niet mee. Bij ons aan tafel wordt al snel aangegeven dat een accountant steeds meer adviseur wordt. Maar dat is lastig want tijden worden complexer.

Vroeger ging je met een financiële vraag naar je accountant. Die keek wat je kans was bij de bank, en de betere accountant ging daar met je mee. Hij wist daarmee hoe het werkte bij de bank en had een duidelijke meerwaarde. Tegenwoordig hebben we qredits, crowdfunding, incubators. Weet een accountant nog wel beter dan de ondernemer zelf waar hij zijn startkapitaal kan ophalen en hoe hij dit pitchen moet? En zelfs de boekhouding verandert, neem alleen nieuwe ontwikkelingen als de bitcoin al. En dat zijn nu echt de financiële vragen. Stel dat je wilt investeren in marketing of productie, kan de accountant je dan wel echt voorzien van een goed advies?

De accountant moet met zijn tijd mee. De verplichte administratie is ‘het abonnement’ waardoor klantcontact ontstaat maar de meerwaarde moet duidelijk uit een stukje extra vertrouwen en kennis komen. Zijn rol als advocaat van de duivel kent hij als geen ander omdat door alle nieuwe cloudsoftware de ondernemer de cijfers niet alleen beter leert kennen, maar als het goed is leert de accountant ook zijn klant steeds beter kennen. De accountant mag zich specialiseren op branches, en dus nee gaan zeggen tegen klanten die hem niet passen.

Een stukje specialisatie en nog meer een sparringpartner dan vroeger. Maar ook een stukje vertrouwen en zekerheid. Want informatie mag dan steeds sneller en duidelijker voorhanden zijn, het wordt ook steeds meer. Een duidelijke visie of klankbord van iemand die jouw bedrijfscijfers als geen ander kent is dan belangrijker dan ooit. Want ook dat is de rol van de accountant. De persoon die jouw pijnpunten uit jouw bedrijf durft te noemen en tijdig signaleert waar veranderingen optreden, of juist zouden moeten optreden.

Hoe innoveert de accountant naar morgen? Het uiteindelijke verslag van het event van gisteren moet nog door Exact naar buiten worden gebracht maar waarschijnlijk had elke tafel zijn eigen verhaal. Bij ons kwam in ieder geval duidelijk naar voren dat misschien het gereedschap van de accountant aan actualisatie toe is maar dat in essentie de rol van de accountant eigenlijk weinig is veranderd, misschien juist zelfs belangrijker dan ooit is. Een stukje rust, vertrouwen en veiligheid op het gebied van de bedrijfscijfers. Want juist nu die makkelijker dan ooit op het scherm komen is het belangrijk om rustpunten te zoeken, mijlpalen te herkennen en een stukje toelichting of signalering hierin te krijgen. Of dat nu via een Skype-gesprek of een kop koffie op kantoor gaat.

Verder lezen

Reacties