Waarde van een domeinnaam

Net als in de echte wereld, draait het in de virtuele wereld om bereikbaarheid. Een herkenbare domeinnaam is een effectieve manier om uw bedrijf of uw producten/diensten onder de aandacht te brengen van een wereldwijd publiek.

Domeinnamen worden vaak vergeleken met onroerend goed. Immers, net als grond worden ze steeds schaarser. De waarde van onroerend goed wordt met name bepaald door de locatie. Maar op internet zijn geen fysieke locaties, alleen websites die alle met een paar muisklikken te vinden zijn. Maar hoe krijg je een websurfer zover dat hij op jouw naam begint te klikken? Juist, die actiebereidheid wordt mede bepaald door de kwaliteit van je domeinnaam. In bijna elk land van de wereld voltrekt de aanvraag en registratie van domeinnamen zich in een steeds sneller tempo.

In Nederland worden elke maand tienduizenden .nl-domeinnamen vastgelegd, de Amerikaanse autoriteiten registreren per maand meer dan honderdduizend .com-domeinen. De verwachting is dat het aantal toplevel-domeinen straks zal worden uitgebreid. Eind 2005 zijn .EU domeinnamen vrijgeven voor gebruik maar tot op heden hebben de extra toplevel domeinnamen niet de waarde van .nl of .com-domeinen aangetast. Integendeel, de waarde van de ‘oudere’ domeinnamen lijkt te zijn toegenomen doordat zij exclusiever worden. Denk opnieuw aan de onroerendgoed-markt waar huizen en kantoren in binnensteden almaar exclusiever en duurder worden, terwijl buitenwijken onstuimig doorgroeien.

Handel in domeinnamen
De registratie van een .nl-domein kost tussen de 10 en de 40 euro per jaar. De exacte prijs hangt af van de kosten die de provider, die de registratie voor u aanvraagt, rekent. Voor een .com-domein bent u ongeveer hetzelfde kwijt. Hoe gering de ‘investering’ ook is, een gewilde domeinnaam kan gemakkelijk 50 tot 100 keer het geïnvesteerde bedrag opbrengen. De oude economische wet die dicteert dat schaarste leidt tot waardestijging, heeft in de nieuwe economie nog niets aan waarde ingeboet.

In Amerika, dat op internetgebied soms wel ruim een jaar voorloopt op Europa, is de handel in domeinnamen al heel gewoon. Talloze sites bieden domeinnamen te koop, te huur of te lease aan. De prijzen variëren van een paar honderd dollar tot miljoenen dollars. Halverwege 1998 betaalde computerfabrikant Compaq 3,5 miljoen dollar voor altavista.com. Voor net iets minder, 3 miljoen dollar, ging loans.com van de hand. Business.com is ’s werelds meest gewaardeerde domeinnaam. Eind 1999 bracht dit domein 8 miljoen dollar op. Twee jaar eerder verwisselde business.com nog voor 150.000 dollar van eigenaar…

Waarde domeinnaam berekenen? Kansloos.
Zakelijke waarde is meestal te berekenen en als het niet te berekenen is, dan valt het meestal wel te schatten. Helaas is de waarde van een domeinnaam niet zo gemakkelijk te schatten. Een mooie naam kan meer bezoekers opleveren uit zoekmachines, is gemakkelijker te onthouden en levert sneller deals op. In de praktijk blijkt die waarde vaak vrijwel te verwaarlozen. De waarde van een domeinnaam is in veel gevallen gebaseerd op emoties. Ook de allerslimste en ervaren investeerders en accountants hebben bijzonder veel moeite om een realistische schatting te doen.

Wederom kunnen we dit weer vergelijken met vastgoed. Ooit was daar de prijs gebaseerd op de planken, stenen, arbeid en grondprijs en bij kleine nieuw opgeleverde huizen zal daar nog een groot gedeelte van de prijs op gericht zijn. Bij huizen vanaf een miljoen – en domeinnamen vanaf ongeveer 500 euro – zijn het de emoties die de waarde bepalen. Welk gevoel heb jij bij een naam? Waardeschattingen van domeinnamen lopen om die reden enorm uiteen.


Wat is een domeinnaam waard?

Wat de gek ervoor geeft? Ja en nee. Ja, omdat het aantal mogelijke domeinnamen schier oneindig is. Reken maar mee: de door het Amerikaanse InterNIC toegestane lengte van een .com-domeinnaam is 22 letters. Deze letters mogen gecombineerd worden met cijfers van 0 tot 9 en het minusteken. Met andere woorden: 33 karakters in willekeurige volgorde verdeeld over 22 posities maakt dat het aantal mogelijke domeinnamen 31.700.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 bedraagt. Dit althans verkondigde het InterNIC ter geruststelling aan mensen die bang waren dat de namen ‘op’ zouden zijn. Met die schaarste valt het dus wel mee. Waarom er dan toch zoveel geld wordt betaald voor bepaalde domeinnamen? Nee, niet alleen omdat de gekte er soms regeert…

De criteria of being cool
Is de naam gemakkelijk te onthouden? Statusgevoelig? Stel, u bent op een internetcongres in Taiwan. Het is krankzinnig druk. In het gedrang rond het buffet botst u tegen een Chinees op die u een interessant voorstel doet. Net als de man is uitgepraat, wordt hij door de stroom congresgangers meegevoerd. U ziet geen kans meer hem een kaartje in de hand te drukken. Wat nu? In een opwelling roept u hem toe: ‘Send me a mail at piet.jansen (at) cs.utwente.nl.’ De Chinees knikt. Steekt zijn duim op. Ja, hij heeft het gehoord. Maar heeft hij het verstaan? Grote kans dat u nooit meer iets van deze potentiële partner hoort. Weg kans op een doorbraak in China! Maar wat als u had geroepen: ‘Send me a mail at piet (at) consultant.com.’ Consultant.com..? had je de Chinees horen denken. In de wijde wereld is er maar één persoon die zich dit e-mailadres kan toe-eigenen en uitgerekend aan hem heb ik net mijn plan voorgelegd? Geweldig! Wat de kansen zijn weet niemand, maar het vergroot de kans dat u binnen drie dagen een voorstel uit Taiwan op uw bureau had liggen. Kortom, met herkenbaar e-mailadres maak je een eerste indruk die bij blijft.

Geeft de domeinnaam status?
In de VS is de status van je e-mailadres inmiddels al bijna net zo gevoelig als het merk van je pak of het type auto waarin je voor komt rijden. Immers, met een onderscheidend .nl- of .com-adres maak je meer indruk dan met het e-mailadres dat een gratis provider je cadeau heeft gedaan. Als Astrid freelance ict-consultant is, hebben haar woorden meer impact wanneer ze worden ondertekend door astrid (at) freelance.com dan met astrid (at) freeler.nl. GreatDomains.com, een van de grootste makelaars in domeinnamen, heeft een systeem uitgewerkt om de waarde van een domeinnaam aan af te meten Volgens deze experts, draait het allemaal om drie C’s. Characters, commerce en .com.

Characters
(aantal karakters) Geen twijfel mogelijk. Hoe korter, hoe beter.

Commerce
Ligt er in de naam een zakelijke mogelijkheid besloten? Maakt de naam nieuwsgierig? Wekt de naam surflust op? Voldoet de naam aan een elementaire behoefte? Hoe groot is het vermogen om traffic te genereren? Bedenk waarom loans.com, cars.com, business.com tot de duurste domeinnamen van de wereld behoren. Omdat het eenvoudige, dure domeinnamen zijn die de gebruiker onmiddellijk vertellen wat er te halen valt. Namen met potentiële merkenrechtelijke problemen zijn waardeloos. Veel mensen hebben al gedacht slim te zijn door shel.com, phillips.nl of macdonald.com vast te leggen. In een enkel geval hebben de slimmeriken een bedrag ontvangen, in de meeste gevallen hebben ze onder rechterlijke dwang hun naam af moeten staan aan het bedrijf dat er merkenrecht op kon laten gelden.

.com
Hoe exclusief is het toplevel? In de echte wereld wil iedereen in Beverly Hills wonen, in cyberspace wil iedereen in de .com-wijk wonen. De waarde van een .net of .org-toplevel is ongeveer 60 tot 80 procent minder vergeleken bij een .com-domein. Alleen met dotcom demonstreer je dat je echt serieus bent met internet: jij was er vroeg genoeg bij om een .com-domein te registreren. Veel internetbedrijven hebben hun naam veranderd, alleen om een .com registratie te kunnen krijgen.

Overigens geldt het bovenstaande niet voor sites die zich louter op Nederland willen richten. Wat een .com-domein is voor Amerika en de internationale wereld, is het .nl-domein voor Nederland. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat internetsurfers na enige tijd vooral gebruik maken van herkenbare sites in hun eigen taal.

Toets de waarde van de domeinnaam die u overweegt te kopen aan al deze criteria en neem dan een beslissing.