menu

Verschil tussen mannelijke en vrouwelijke ondernemers?

Vrouwelijke ondernemers verschillen niet van hun mannelijk collega’s. Ze zoeken evenveel naar kansen, nemen evenveel risico en netwerken zelfs meer dan ondernemende mannen. Alleen in aantal zijn vrouwelijke ondernemers nog ondervertegenwoordigd, in Nederland is 1 op de 3 (startende) ondernemers vrouw. Mannen en vrouwen verschillen nauwelijks als het gaat om ondernemerschap. Wel zijn er verschillen in de stijl van ondernemen.

Afgelopen weekend las ik een artikel in NRC Handelsblad dat beschreef dat vrouwelijke ondernemers eerder kiezen voor een kleinere bedrijfsvoering. Dat is voor mij als bestuurslid van Stichting Entre Jeunes (netwerk van startende vrouwelijke ondernemers) niets nieuws. Maar mijn nieuwsgierigheid naar wat nu écht de verschillen tussen mannelijke en vrouwlijke ondernemers zijn was wederom opgewekt. Ik ben dus gaan ‘Googelen’ en zie hier een kleine samenvatting van een aantal bevindingen.

Vertrouwen
Vrouwen die voor zichzelf beginnen zijn meestal goed opgeleid, hebben een baan en een goed inkomen. Ze hebben vertrouwen in hun eigen capaciteiten en kans op succes. En terecht, want de kans dat een onderneming met een vrouw aan het hoofd overleeft is even groot als met een man aan het roer. Uit onderzoek van kredietbureau Graydon in 2005 naar 1400 faillissementen in Nederland blijkt dat vrouwen veel verstandiger ondernemen dan mannen, ze zijn zuiniger, minder gericht op groei en veel stabieler.

Stijl
De stijl van ondernemen bij mannen en vrouwen verschilt. Uit een inventarisatie van De Zaak blijkt dat vrouwen een eigen bedrijf beginnen met bescheidener doelstellingen dan mannen. Ze doen het bijvoorbeeld om werk en kinderen beter te kunnen combineren. In tegenstelling tot hun mannelijke collega’s houden de meeste vrouwen hun bedrijf bewust klein. Ze vermijden daarmee lastige financiële, arbeidsrechterlijke en managementtechnische vraagstukken. Qua managementstijl ligt de autoritaire benadering vrouwelijke ondernemers vaak minder dan hun mannelijke collega’s, waardoor ze meer draagvlak weten te creëren voor hun zakelijke beslissingen. Tot slot zijn vrouwen echte netwerkers. Maar liefst 82 procent van de vrouwelijke ondernemers is aangesloten bij een of meerdere netwerk(en). Mannen zijn veel minder te porren voor ontmoetingen met hun vakbroeders, terwijl daar allerlei relaties kunnen worden aangeknoopt. Terwijl ik toch dacht dat mannen echt meer de  netwerkers onder de ondernemers waren!

Een aantal leuke netwerkclubs voor vrouwelijke ondernemers vind je hier: http://www.federatiezakenvrouwen.nl

Tip: Wil je als man ook eens rondkijken tijdens een netwerkavond en de dames ‘aan je lippen hebben hangen’, zorg dan dat je als spreker op zo’n netwerkavond wordt uitgenodigd…

Weet je nog meer opvallende zakelijke verschillen, reageer dan op dit bericht!

Groeten van Karlijn.

Bronnen:

  • Global Entrepreneurship Monitor, een onderzoek van het Babson College en de London Business School
  • Kamer van Koophandel
  • Kredietbureau Graydon
  • De Zaak
  • NRC Handelsblad

Verder lezen

Reacties