Vereisten voor succesvol ondernemerschap

vereisten succesvol ondernemerschapHoe kijk jij als succesvolle (startende) ondernemer naar de wereld? En wat mag volgens jou echt niet ontbreken om je onderneming tot een succesvol bedrijf te brengen?

Wanneer ik trainingen geef voor startende ondernemers, zijn de verschillen heel duidelijk. De pensioenadviseur zegt heel fel: “je moet direct starten met het opbouwen van een pensioen”, de marketing-man zegt bijna boos:”om succesvol te zijn moet je kijken naar de behoeftes van de consument”. De advocaat zegt met nadruk: “succes begint bij goede algemene voorwaarden”. De call-centre specialist zegt: “je moet bellen voor succes” en de trainer zegt “nee, persoonlijk contact is het allerbelangrijkste”. Logisch dat deze mensen zo denken, immers hun overtuigingen en bijhorende emoties zijn ontstaan door ervaringen uit het (werk)verleden. In het verleden waren deze keuzes immers succesvol gebleken. Waarschijnlijk hebben deze startende ondernemers vrienden, collega’s en kennissen in hun omgeving die hetzelfde denken en hun bevestigen in hun gedachtepatronen.  

Bovenstaande keuzes zijn echter geen voorwaarde voor succesvol ondernemerschap. De starre en inflexibele gedachtestructuren geven duidelijkheid en veiligheid, maar kunnen het je ook lastig maken. Mensen met veel onzekerheid, zouden graag alle risico’s willen afdekken en alles goed willen doen. Je zult niet de eerste starter zijn die een jaar over zijn ondernemersplan doet en vervolgens nog niet durft te beginnen. Want hoe goed moet je ondernemersplan zijn voor je begint? Waar zitten je twijfels? Alles goed doen is niet mogelijk en alle risico’s afdekken is niet betaalbaar. Voor de twijfelaars onder ons: er zijn succesvolle ondernemers die niets doen van wat hier boven staat en toch zijn ze succesvol! Ze doen het immers op hun eigen manier.  

Voor succesvol ondernemerschap:  

  • Wordt bewust hoe jij als ondernemer naar de wereld kijkt. Anderen zullen je proberen te overtuigen van hun wereldbeeld en ideeën hoe jij het moet aanpakken. Dat zal jou niet succesvoller of gelukkiger maken (misschien de ander wel). Wordt bewust hoe jij succesvol bent geweest in het verleden en vertrouw op je eigen keuzes. 
  • Deze stap is een grotere uitdaging. Als iedereen anders kijkt naar de wereld, welke keuze is dan de beste? Stel jezelf de volgende vragen:
    1. Is het waar wat jij denkt? (bv. de gedachte “ik moet een ondernemingsplan schrijven voordat ik ga beginnen”)
    2. Hoe weet je zeker dat het waar is?
    3. Weet je absoluut zeker dat het waar is?
    4. Zou je ook zonder die gedachte kunnen leven?
    5. Wat zou je dan voor (andere) keuzes kunnen maken?

Een ondernemer durft keuzes te maken en durft er voor te gaan. De risico’s worden niet als groot ervaren omdat de ondernemer zichzelf kent en zelfvertrouwen heeft. Twijfel je te vaak en te veel over je keuzes? Houd jezelf niet voor de gek, ga naar een coach of kies ervoor om niet te ondernemen.

Bron & auteur:
Luc van Esch is de (gast)auteur van dit artikel. Met zijn bedrijf Authenticiteitscoach.nl helpt hij ondernemers te vertrouwen op de keuzes die ze maken.

Verder lezen

Reacties