Twitter voor ondernemers

Tweets blijken geniaal voor het nieuws, maar ook voor spam, zinloze berichten en opvulling van de vrije tijd van scholieren. Is Twitter nou het medium voor ondernemers en als je als ondernemer kiest om gebruik te maken van Twitter, wat kun je er dan mee?

Wat is Twitter?
Het draait bij de sociale netwerksite Twitter allemaal om korte berichtjes. Iedere ‘Twitteraar’ vertelt in berichten van niet meer dan 140 tekens lang wat hij aan het doen is of wat hem bezighoudt. Leden kunnen hun favoriete Twitteraars selecteren en de berichten, of ‘Tweets’, die zij plaatsen volgen. Tweets van favoriete Twitteraars kunnen per email of sms naar de volger gestuurd worden, of worden gelezen op de Twitter homepage of via implementatie op andere websites.

Twitter werd opgericht in oktober 2006 door Obvious Corp, een bedrijf uit San Francisco. Het aantal Twitter gebruikers is in de afgelopen jaren flink gegroeid. Tegenwoordig is Twitter op Facebook en MySpace na het grootste sociale netwerk van de Verenigde Staten. Het aantal gebruikers van de site is moeilijk in te schatten en wordt ook niet bekendgemaakt. Er wordt gezegd dat Nederland inmiddels 400.000 Twitteraars kent.

Meer dan bij andere netwerksites draait het bij Twitter om het delen van informatie. Persoonlijke profielen zijn een minder groot onderdeel van de website dan bij bijvoorbeeld Facebook of Hyves. Twitter gebruikers vertellen niet veel over zichzelf of hun leven. Ze plaatsen geen foto’s en vertellen niet wat hun hobby’s zijn. Wel vertellen Twitteraars wat ze bezighoudt, soms zelfs iedere minuut van de dag.

Twitter wordt gebruikt om interesses te uiten en gedachtes te delen, interessante artikelen aan te raden en een kijkje in elkaars leven te nemen. Vooral door websites wordt Twitter veel gebruikt om online diensten en artikelen onder de aandacht van andere Twitteraars te brengen.

Op allerlei websites zijn lijstjes te vinden van de interessantste of meest gevolgde Twitteraars. Ook zijn er verschillende applicaties die Twitteraars de weg wijzen in het woud van Tweets. Zo is het mogelijk alle Tweets met een bepaald woord erin te vinden of automatisch berichten te posten.

Wat kan Twitter betekenen voor ondernemers?
De eerste stap naar het inzetten van Twitter voor je bedrijf is het aanmaken van een account. Via een bedrijfsaccount kun je je profileren naar andere Twitteraars toe. Door aanwezig te zijn op Twitter en te laten weten wat er speelt binnen je bedrijf kun je je merknaam neerzetten binnen de steeds groter wordende groep van Twitteraars. Ook kun je als ondernemer via Twitter interesse wekken voor bijvoorbeeld aanbiedingen.

Klantenservice
Je Twitter account kan een soort online klantenservice vormen. Klanten kunnen je benaderen via Twitter wanneer ze vragen hebben. Door hier alert op te reageren houd je je klanten tevreden en straal je klantvriendelijkheid uit. Vodafone gebruikt haar Twitter account bijvoorbeeld om klanten meteen op de hoogte te brengen van storingen en wanneer deze opgelost zullen zijn. Zo voorkom je veel onduidelijkheid bij klanten en blijf je benaderbaar.

Interactiviteit
Vergeet ook niet dat Twitter een goed platform vormt voor interactiviteit. Plaats dus niet alleen berichten om je klanten op de hoogte te houden en naar je bedrijf te trekken. Zorg ervoor dat er gereageerd wordt op je berichten en vraag je klanten om hun mening. Zo vormt Twitter een manier om je klanten aan je te binden.

Traffic
Zoals al eerder gezegd kun je andere Twitteraars interesseren voor je  bedrijf. Vooral voor webwinkels en internetsites kan Twitter een  interessante manier zijn om traffic te genereren. Door bijvoorbeeld nieuwe producten of een interessant artikel te noemen in je Twitter  berichten zorg je ervoor dat klanten met één muisklik de weg naar je  website weten te vinden.

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten