Twitter applicaties

Hootsuite, TeetMeMe, Twitterless en Twitpic

Twitter is een bruikbaar social media platform voor ondernemers. Door regelmatig berichten te plaatsen op het netwerk vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf. Twitter helpt je om interactief te communiceren met je klanten.

Door de grote populariteit van Twitter en het non-stop karakter van de dienst kan je soms door de bomen het bos niet meer zien. Gelukkig zijn er tal van applicaties die je helpen Twitter behapbaar te houden en gemakkelijk actief te zijn op het netwerk. We zetten enkele applicaties die handig kunnen zijn voor ondernemers voor je op een rijtje.

Hootsuite

Hootsuite is een uitgebreide applicatie die Twitter overzichtelijker maakt en het gebruik ervan vergemakkelijkt. Je kunt in deze zogenaamde Twitterclient verschillende social media sites combineren zodat je gemakkelijk en snel nieuwe berichten plaatst op al deze networkingsites.

Bij het posten van nieuwe berichten kies je op welke websites je het bericht wilt publiceren. Je zou dus je Facebook, LinkedIn en Twitter account kunnen toevoegen en een bepaald bericht tegelijkertijd kunnen plaatsen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Heb je geen tijd om regelmatig berichten te plaatsen? Of wil je in je vrije weekend ook berichten posten maar heb je geen zin om achter je computer te zitten of met je mobiel te posten? Hootsuite geeft je de mogelijkheid berichten in te plannen zodat je vooraf berichten kunt typen en op het betreffende moment je nergens druk om hoeft te maken.

Ook kun je je berichten koppelen aan een RSS feed. Wanneer je een website hebt waarop je regelmatig artikelen plaatst kun je elk nieuw artikel automatisch posten als bericht op Twitter. Dit scheelt je veel tijd en kan veel traffic opleveren voor je website. Het is mogelijk foto’s en andere bestanden als berichten te uploaden. Zo zou je bijvoorbeeld foto’s van je nieuwe product kunnen plaatsen of je nieuwe kantoor aan klanten en zakenrelaties laten zien.

Als je een aantal werknemers hebt is het gemakkelijk om deze gebruikers in Hootsuite allemaal aan je account te koppelen, zodat jullie allemaal berichten kunnen plaatsen onder dezelfde naam.

Hootsuite maakt ook op de hoogte blijven gemakkelijk. Via het brand monitoring onderdeel houdt je precies in de gaten wanneer andere gebruikers iets zeggen over je bedrijf. Je kunt er zo snel op inspringen en weet wat er speelt. Ook andere onderwerpen kun je in de gaten houden. Door het opgeven van keywords stel je als het ware je eigen nieuwsvoorziening samen. Zo blijf je op de hoogte van alles wat je interesseert. Vanuit zakelijk oogpunt is deze optie heel aantrekkelijk. Verkoop je bijvoorbeeld tuinmeubilair? Door via Hootsuite een melding te krijgen wanneer hier iets over gezegd wordt kun je mogelijke klanten op je website wijzen.

Een waardevol onderdeel van Hootsuite voor ondernemers is dat van de Track Statistics. Je houdt hiermee precies bij hoe vaak je Tweets gelezen worden. Daarbij kun je ook zien hoe vaak links aangeklikt worden en waar deze klikkers vandaan komen. Lezen ze je bericht bijvoorbeeld op je Facebook pagina en klikken ze door, of komen ze vanuit LinkedIn?

TweetMeMe

TweetMeMe is een interessant hulpmiddel om meer traffic naar je website te genereren. Het laat je een knop toevoegen aan je website die ervoor zorgt dat bezoekers met één muisklik je website kunnen ‘retweeten’. In hun post komt dan een link te staan naar je website. Dit kan je aardig wat extra bezoekers opleveren.

TweetMeMe registreert het aantal keren dat een website ge-’retweet’ wordt. De populairste artikelen in verschillende rubrieken worden getoond op de TweetMeMe pagina. Op deze manier kom je achter leuke en populaire berichten, en door zelf hoog in de statistieken te eindigen wordt je website nog beter gevonden.

Chirpstats

Chirpstats was voorheen beter bekend als Twitterless. Het is een applicatie de je veel vertelt over je volgers. Zo laat het je zien waar op de wereld je volgers zich bevinden. Het toont je de belangrijkste eigenschappen van je volgers en waar zij het over hebben. Met behulp van keywords kun je bijhouden wat je volgers zeggen over onderwerpen die je interesseren.

Chirpstats brengt je op de hoogte wanneer iemand stopt je te volgen. Het laat je zien na welke Tweet de volger afhaakte. Ook toont het je een grafiek van het aantal volgers. Zo kom je erachter welke post wel of juist niet goed werken.

Verder biedt Chirpstats je een manier om de adresbalk van je browser te gebruiken voor het posten van berichten op Twitter. Je hoeft op deze manier niet de URL te kopiëren, deze te verkorten en in het Twitter balkje te kopiëren maar typt je bericht in de browserbalk voor de URL. Met behulp van een speciale code wordt de URL automatisch verkort en je bericht met de link op Twitter gepost.

Twitpic

Twitpic laat je je foto’s delen via Twitter. Op de Twitpic website zijn alle recent geposte foto’s te zien met de locatie. Je kunt foto’s plaatsen via de Twitpic website, via je mobiele telefoon of in de Twitter-client die je gebruikt.

Het delen van foto’s kan van pas komen als je bijvoorbeeld producten via je website verkoopt. Via Twitter kun je dan foto’s van je producten verspreiden onder andere gebruikers. Deze werken als een soort advertentie, met één klik op de afbeelding worden Twitteraars doorgelinkt naar je website waar ze het product aan kunnen schaffen. Ook voor andersoortige bedrijven kan dit interessant zijn. Door foto’s toe te voegen aan posts geef je een extra dimensie aan je klantcontact en geef je een vertrouwd imago aan je bedrijf.