Spelen voor bank

Al eerder schreef ik een berichtje over de rompslomp van wanbetalers. Echt; volgens mij vallen wanbetalers in de top van factoren die door startende ondernemers worden onderschat. Vandaar dat ik het nog eens wil noemen.

Soms lees je van die berichten op forums van ondernemers die niet meer weten wat ze moeten doen. Er is een product, tijd of een dienst geleverd en er wordt niet betaald. Hoe kunnen ze nu hun geld krijgen? Want de klant boosmaken willen ze liever niet.

Mijn vraag is dan eigenlijk waarom ze dat bedrijf of die persoon nog als klant zien. Het kan voorkomen dat een factuur een keer wat later wordt betaald, of sommige bedrijven vragen een ander betalingstermijn aan. Alles m.b.t. de offerte en voorwaarden is tenslotte onderhandelbaar. Als ik ergens minder blij mee ben heeft dat simpelweg invloed op de prijs.

Maar klanten die zich, zonder reden, niet aan afspraken houden heb ik echt een gruwelijke hekel aan gekregen. Ik kreeg laatst de opmerking van mijn stagiaire “of ik altijd zo vriendelijk met klanten omga”. Ik was bezig met mijn debiteurenadministratie en had telefonisch zojuist twee wanbetalers verteld wat de consequenties van niet betalen waren. Verder vraag ik wanbetalers regelmatig vriendelijk of ze soms liever hebben dat ik de factuur persoonlijk kom overhandigen en of ik even langs zal komen. Vriendelijk doch dringend natuurlijk.

Soms wachten mensen gewoon op de incassobrief…
Verder heb ik gemerkt dat er gewoon een percentage ondernemers is die standaard op de incasso brief wacht. Gewoon, omdat dit hun manier van werken is. Nou ik ben graag bereid me aan te passen als dat een betaling versneld. Op internet kun je gratis stickers van een incassobureau aanvragen. Je moet hier en daar wel je bedrijfsnaam en adres opgeven, dus het zal me niets verbazen als ze je gegevens voor marketingdoeleinden gebruiken en je later vrijblijvend benaderd wordt om je ergens bij te helpen.

Toch wilde ik de mogelijkheid even noemen. Een andere tip is om zodra je ergens een persoon tegenkomt die je een visitekaartje van een incassobureau geeft, hem een tientje te geven voor een serie kaartjes en voortaan bij je herinneringen zijn visitekaartje mee te sturen. Met het printen van je factuur op briefpapier van een incassobureau heb je opeens een 80% hogere kans van betaling!

Als je in ieder geval er maar zelf bewust van bent dat elke dag dat je je geld niet ontvangen hebt, je ongevraagd een lening uit hebt staan, vaak renteloos, bij een persoon die niet de moeite neemt om zijn tegenprestatie voor jouw dienst of produkt te voldoen. Ik raad heel ondernemend Nederland dan ook aan om er werk van te maken. Het moet normaal zijn om binnen 14  dagen na factuurdatum een betaling te hebben!

Succes!

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten