“Persoonlijk contact doorslaggevend”

Je eigen product bedenken, merknaam registreren en via een beurs je producten aan de man brengen. Bestaat dat nog? Luc Vermeulen bewijst van wel. Hij bedacht een zitzak op basis van lucht, liet het ontwikkelen in China en verovert nu heel Europa met een collectie van opvallende designproducten. Wij spraken met hem over hoe hij dit heeft aangepakt.

“Het begon toen mijn broer en ik bedachten dat de zitzak eigenlijk een enorm leuk product is maar dat wanneer hij scheurt of lekt er ook een enorme bende van komt”, zo vertelt Luc Vermeulen. “Verder is de zitzak eigenlijk veel te groot en te log om te kunnen verplaatsen. Wij bedachten dat dit  beter moest kunnen en hebben toen zelf een eigen zitzak ontworpen die helemaal met lucht is gevuld. Compact om te vervoeren en doordat je hem eigenhandig opblaast, bepaal je zelf het comfort. We hebben de zitzakken laten ontwikkelen in China en leveren ze nu uit eigen voorraad in een mooie witte schoudertas.”

Begin van mooi assortiment designproducten
zitzak van lucht“Het  begon met de zitzak, maar inmiddels verkopen we met ons bedrijf Happy Bubble verschillende designproducten. Met name voor de zakelijke markt. Zo lopen de powerbanks en bluetooth-speakers nu erg goed. Herken je zelf die situatie dat je ergens bent, wat op je mobiel op wilt zoeken maar dat deze uitvalt omdat net op dat moment je batterij leeg is geraakt? Met een powerbank heb je altijd een tweede accu bij je.

“Wij kunnen ze voorzien van een prachtig design inclusief bedrijfslogo waardoor je zelfs met relatief lage aantallen een ontzettend leuk relatiegeschenk voor je bedrijf kunt laten maken. Een recent hoogtepunt was dat we ze ook voor Google hebben mogen maken. Zo’n herkenbaar logo met die felle kleurtjes ziet er toch leuk uit. Het ging via een tussenpersoon en het waren geen grote aantallen maar het blijft natuurlijk wel een mooie referentie-case: zo’n design powerbank met dat strakke logo van Google er op. Al is het ons zeker niet te doen om het grootbedrijf. We leveren juist graag ook kleine aantallen aan de klein-zakelijke markt. De powerbanks met logo kunnen we al leveren vanaf ongeveer vijftig stuks.”

‘Verkopen via persoonlijk contact’
“Contact met klanten leggen we vooral persoonlijk. We hebben bijvoorbeeld veel beurzen bezocht. Mensen kiezen tegenwoordig snel voor internet maar ik merk dat juist in het segment van promotie-artikelen mensen graag even persoonlijk contact hebben. Beurzen blijken voor ons erg succesvol. Vooral in Duitsland zijn er veel beurzen voor promotiemateriaal. Daar boeken we meestal wel succes en we verkopen daardoor door heel Europa. Ongeveer de helft van onze verkoop gaat momenteel naar het buitenland. Op een van die beurzen hebben we ook kennisgemaakt met een reseller die onze producten bij zijn assortiment biedt. Ook dat loopt goed. Daarnaast hebben we letterlijk de klant opgezocht. Het ‘langs de deuren leuren’ ja. Dat is intensief maar het werkt wel. Je hoort dan toch beter wat een klant vindt van je product en of je nog niets aan moet passen bijvoorbeeld. Wij bieden graag dat beetje extra service.”

“We werken dus veel offline qua marketing. Of dat internet minder belangrijk maakt voor mijn onderneming? Nee, ook bij ons is internet zeker essentieel.  Voor de boekhouding bijvoorbeeld. Ik besteed  daar bewust weinig tijd aan want je moet doen waar je goed in bent, vind ik. Dus de boekhouding besteed ik grotendeels uit aan een boekhouder maar ik heb wel zelf bewust gekozen voor de boekhoudsoftware Exact Online Handel waarmee ik via mijn mobiel of computer overal kan zien wat mijn voorraad is en hoe de administratie er voorstaat. Ook al ben ik veel onderweg bij klanten of beurzen en besteed ik het verwerken van mijn boekhouding graag uit, ik houd er wel graag zicht op.”

Verder lezen

Reacties