Personeel aannemen

Zaken om op te letten bij het aannemen van personeel
Er zijn een honderdtal punten nodig waar op te letten als er wordt gedacht aan het aannemen van personeel. Elke ondernemer heeft zijn eigen unique-selling-points en dus weer andere wensen. Wel zijn er enkele veelvoorkomende. Bij deze een selectie:
  1. Periode
    Bedenk goed voor welke periode personeel gewenst is. Als dit langdurig is, bijvoorbeeld enkele jaren, dan is een stagiaire aannemen misschien niet de oplossing, omdat er dan net als er is ingewerkt, weer een nieuwe persoon komt. Bij zeer korte opdrachten is een vaste medewerker misschien weer niet handig.

  2. Administratie
    Zoek vooraf goed uit welke administratie er bij komt kijken bij nieuw personeel. Stagiaires willen vaak niet alleen stagevergoeding, maar er komt ook iemand van de opleiding langs, er moet een verslag gemaakt worden, presentatie gegeven worden en andere zaken waar de ondernemer misschien niet op zit te wachten.

  3. Aansprakelijkheid
    Aansprakelijkheid lijkt weer zo’n addertje: bij het aannemen van iemand via een uitzend- of detacheringsbureau denkt u van alle administratie af te zijn, maar aansprakelijk is de ondernemer vaak nog steeds. Valt er een beeldscherm op de uitzendkracht zijn hoofd en is hij jarenlang niet in staat om te werken, dan wordt het een dure grap als er geen verzekering afgesloten was!

  4. Taken
    Niet alle taken kunnen direct worden overgenomen door nieuw personeel. De ondernemer zelf heeft misschien wel 80 uur per week werk voor handen, maar klantenbezoeken, technische klussen, of andere specifieke taken kunnen niet altijd direct worden overgenomen door een ander persoon. Welke taken zijn ook door een ander te doen, en welke niet? Maak hiervan vooraf een selectie!

  5. Bijkomende zaken
    Naast administratie komen ook nog andere zaken kijken. Is er een werkplek? PC? Toilet? Is de deur van 9 tot 5 open? Is het bereikbaar? Stagiaires kunnen vaak alleen via het openbaar vervoer.

Bij het aannemen van personeel, plaatsen van een vacature of het voorbereiden van een sollicitatiegesprek komen vaak nog vele andere zaken om de hoek kijken. Maar als er al een idee is met welk type personeel er gestart kan worden, is het vaak mogelijk om veel gerichter te zoeken. Vraag er ook eens naar bij medeondernemers. Wat waren voor hen de struikelblokken? Waarom kozen zij voor een bepaalde oplossing? Als er gebruik wordt gemaakt van een tussenpersoon als een uitzendbureau, kan deze vaak veel vragen direct beantwoorden. Personeel aannemen is een grote stap voor een (kleine) ondernemer, denk er dan ook vooraf rustig over na en zorg dat er een goede keuze wordt gemaakt!

Overheidsinformatie
De overheid heeft op het internet inmiddels ook veel informatie staan over wat bijvoorbeeld voor de belasting belangrijk is om te weten. Op http://www.ondernemersplein.nl staan veel regels beschreven. Zaken als ziekenfonds, belastingdienst, UVW en de arbo-dienst moeten wellicht allemaal geinformeerd worden. Ook valt er te denken aan het veranderen van de ondernemingsvorm. Bij meer werknemers wordt het bedrijf en de risico’s groter. Misschien dan ook maar direct die stap naar de Besloten Vennootschap? Veel informatie over de rechten, plichten en administratie die erbij komt kijken kunt u hier vinden.