Ondernemingsplan: huiswerk of niet?

Er zijn boeken over vol geschreven, sites aan gewijd en legio formats te vinden. Het ondernemingsplan. Als er zo veel aandacht aan een onderwerp geschonken wordt, moet het toch belangrijk zijn. Of niet? Maar wat heb je nou aan z’n stuk tekst? Waarom stel je het op en, niet geheel onbelangrijk, wat doe er na je start mee?

Ik denk dat het redelijk ‘save’ is om te stellen dat iedere startende ondernemer een plan maakt als deze behoefte heeft aan extern starterskapitaal. De buitenwereld (veelal banken) dient een verhaal te hebben om een beeld te krijgen bij de commerciële en financiële levensvatbaarheid. Als ik het zo stel, lijkt me dit antwoord voor iedere ondernemer van belang. Waarom stelt dan maar 50% daadwerkelijk een plan op? Is dit tijdgebrek, een writersblock of gewoon geen zin? Bij dit laatste proef ik een beetje ‘geen meerwaarde’. Dit is hetgeen waar ik nu juist sterk aan twijfel. Onder het motto ‘onbekend maakt onbemind’ is het denk ik juist het ontbreken van de kennis een goede voorbereiding te treffen en dit aan het papier toe te vertrouwen.

Stapt u alstublieft even af van de gedachte dat een markt dynamisch is en je dus de toekomst niet kan voorspellen. Denk even vanuit de gedachte dat je met de juiste voorbereiding van uw bedrijf de luxe hebt om allerhande zaken uit te zoeken, te regelen en eventueel een fout hierin te maken. Na de start lijkt het me het beste zo veel mogelijk tijd te besteden aan uw business, uw vak en het vergroten van uw naamsbekendheid.

Schrijf daarom een ondernemingsplan en laat deze minimaal een antwoord op de vragen ‘waarom koopt een klant bij mij?’ en ‘hoeveel gaat een klant bij mij kopen?’ geven. Dat dat lastig is, weet ik. Maar juist een kritische blik naar uw eigen meerwaarde en/of dat van uw product geeft uw bedrijf een bestaanrecht. Wel handig om voor uzelf dit zeker te hebben. En hier hoort dus een marktonderzoek bij. Wie is uw klant(doelgroep)? Wie is uw (in)directe concurrentie en op welke wijze benaderen zijn uw potentiele klanten? Hoe gaat u dit anders doen, etc….

Verder kunnen natuurlijk de cijfers niet ontbreken. Houdt dit kort en simpel. Reken door wat uw minimale omzet dient te zijn om te kunnen spreken over een reële ondernemingsbeloning en vertaal dit in het aantal klanten dat u hiervoor moet hebben. Deze informatie kunt u in het eerste jaar gebruiken. Maak een overzicht op maandbasis met twee kolommen. Een met uw gerealiseerde omzet en een met uw benodigde omzet. Geef aan waarom het verschil er is. Dit geeft u weer meer inzicht in uw markt en haar ontwikkelingen. Omdat u deze reeds beschreven heeft, is dit een welkome aanvulling om uw plan dynamisch te gebruiken. Succes met uw huiswerk!

Verder lezen

Reacties