Omzetgroei

Voor de gemiddelde ondernemer is omzetgroei heel belangrijk. Als er geen groei meer in het bedrijf zit dan is dit een slecht teken (tenzij dit uiteraard een bewuste keuze is!). Groei kan je op een aantal manieren realiseren.

In bijgaand model van Ansoff zijn vier groeistrategieën uitgewerkt voor omzetverhoging. Ik zal elke groeistrategie kort toelichten.

Bestaande klanten Nieuwe klanten
Bestaand product/dienst  1. Marktpenetratie 3. Marktontwikkeling
Nieuw product/dienst 2. Productontwikkeling 4. Diversificatie

1. Marktpenetratie: Veel bedrijven kunnen hun omzet aanzienlijk vergroten door extra producten/diensten aan te bieden aan hun bestaande klanten. Ga eens goed door je eigen klantenbestand. Waar zit de meeste potentie? Waar zijn onderhoudscontracten mee af te sluiten? Welke klanten moet je extra aandacht geven? De meest eenvoudige vorm van omzetvergroting die desondanks vaak wordt vergeten!

2. Productontwikkeling: Heeft u een goede relatie met uw klanten? Natuurlijk! U kent uw klanten. U weet wat ze willen. Dan is het niet zo moeilijk om ook nieuwe producten/diensten aan hen te verkopen. Zij weten wat ze aan u hebben. Soms zijn ze zelfs bereid om mee te denken over een nieuw product of dienst. Een korting of extra service trekt nieuwe klanten vaak over de streep. 

3. Marktontwikkeling: Heb je een goed product of perfecte dienstverlening? Dan kan je deze ook aanbieden bij een nieuwe klantengroep (nieuwe branche). Een goede ondernemer voelt op zijn klompen aan waar hij moet zijn om zijn producten te slijten. In het algemeen is hierbij de tip om klein te beginnen. In korte tijd wordt het duidelijk of iets wel of niet werkt.

4. Diversificatie: Wil je echt gaan ondernemen? Ga dan aan het werk om een nieuw product/dienst aan te bieden op een voor jou nieuwe markt. Uiteraard met alle problemen van dien. Zorg eerst dat je meer te weten komt over de potentiële klant (waar is écht behoefte aan). Ga vervolgens (in samenwerking?) aan het ontwikkelen. Bedenk wel dat niet alles van een leien dakje zal gaan. Dat er veel verrassingen te voorschijn komen. En dat je daarom niet vreemd moet opkijken dat je er minimaal twee en waarschijnlijk zelfs vier keer zo lang over doet dan je aanvankelijk denkt nodig te hebben. Zonder dat dit een garantie is voor succes!

Conclusie? Groeistrategieën in oplopende mate van complexiteit. Mijn advies? Ga voor zeker door middel van marktpenetratie en/of productontwikkeling. Maar blijf experimenteren en ondernemen door (op kleine schaal?) aan marktontwikkeling en/of diversificatie te doen. Dat is uiteindelijk toch het leukste dat er is.

Patrick Bijman 

Verder lezen

Reacties