Of we groeien? Dat bepalen onze klanten

Of we groeien? Dat bepalen onze klanten

Hoe belangrijk zijn alle nieuwe internettoepassingen en hoe zet je deze om in geld? Wij vroegen het Jeroen Derwort. Een Nederlandse ondernemer die met een simpel online voetbalspelletje Europa veroverde en daarmee volgens Quote al een vermogen tussen de tien en vijftien miljoen zou hebben verzameld.

Met de komst van het internet is er een compleet nieuwe groep ondernemers opgestaan. Allereerst de gelukszoekers en cowboys die in de begindagen veel geld met internet verdienden, in onze lijst van internetondernemers staan hier leuke voorbeelden van.  Tegenwoordig kun je bijna niet meer onder alle mobiele apps of social media-toepassingen uit. Al deze mogelijkheden brengen nieuwe commerciële kansen en dus ondernemers. Jeroen Derwort is één van de ondernemers uit ons land die deze momenteel succesvol weet te benutten.

Zijn spel, Online Soccer Manager, of afgekort OSM, weet dagelijks bijna een miljoen mensen aan zich te binden. Wat begon als simpel internetspelletje is tegenwoordig een Europees succes met speciale social media- en mobiele apps. Zo’n succes, dat Jeroen zelfs door de Quote is opgemerkt. Wij vroegen Jeroen hoe dit zo is ontstaan en hoe het is om op deze manier te ondernemen.

Gefeliciteerd met de Quote-notering! Daar sta je opeens boven de Hyves-oprichters qua waarde. Zitten ze er eigenlijk ver naast?
“De waarde zit volgens Quote in het bedrijf en aangezien ik nog geen signalen van een koper heb gehad zou ik dit echt niet weten. Maar als ik vandaag zo’n bod zou krijgen zou ik ook niet zomaar verkopen denk ik. We zien nu zoveel groeikansen… Trouwens, de eerste keer dat ik het bedrag van Hyves hoorde vond ik dat inderdaad niet eens zo hoog, haha.”

Altijd verwacht rijk te worden met OSM?
“Oh nee zeker niet, daar ben ik nooit mee bezig geweest. OSM is eigenlijk gewoon een projectje dat ik heb gemaakt tijdens mijn studietijd. Ik ben denk ik een enthousiaste programmeur en was in die tijd van alles en nog wat aan het programmeren. Veel daarvan werden een soort succes. Zo won ik een award van ZDnet met Avalon, kreeg Hitharvester, een project dat ik samen met enkele vrienden maakte, binnen notime een miljoen pageviews, en ja ook OSM ging snel uit de startblokken. Toen ik hiermee bezig was werd ik veel gecoacht door een gamesite, en eigenlijk was mijn idee toen om het uiteindelijk daaronder te hangen. Het duurde eigenlijk vrij lang voor ik echt doorhad dat ik hiervan kon en wilde leven.”

Dus toen je geld ging verdienen als een haas naar de KvK en de bank of investeerders?
“Nou ja, qua KvK wel ja. Heel spannend vond ik dat toen nog niet, maar ik had een verdienmodel afgekeken bij wat andere online spellen en wilde dat proberen. Hoge verwachtingen had ik zeker niet maar om het netjes te doen moest ik even naar de KvK.”

“Investeerders of een lening bij de bank heb ik nooit gehad. Ik heb het eerst zelf bedacht en gebouwd en later een partner gevonden in Frank Tijhuis die een oud-buurman van mij was en net zo enthousiast raakte over het initiatief als ik. En verder de gamesite die ik eerder noemde en die mij bijzonder goede ondersteuning heeft gegeven in de opstartperiode, en een ICT-bedrijf dat ook enthousiast was geraakt en het leuk vond om mee te doen en arbeidsuren te investeren. Dat heeft gezorgd voor een snellere groei vergelijkbaar met andere investeerders, maar een zak geld heb ik dus nooit gehad. Nooit nodig gehad ook eigenlijk.”

Je eerste kantoor of personeel hebben dan waarschijnlijk ook even op zich laten wachten?
“Het ondernemen is, als je het zo ziet, nog vrij rustig gegaan ja. OSM groeide snel, maar ik heb het in eerste instantie wel thuis gedaan en alles zelf gefinancierd. Foutjes zijn overigens ook wel gemaakt hoor. Zo hadden we ons eerste kantoor gekocht in plaats van gehuurd. Achteraf hadden we dat waarschijnlijk beter anders kunnen doen. Als ik nu hoor over bijvoorbeeld incubators als Yes Delft, dan hadden we ons natuurlijk daarbij moeten aansluiten. Maar die waren mij toen niet bekend.”

Heeft het meer nadelen? Ondernemen in een internetmarkt zonder investeerder of incubator?
“Gelukkig maken voor ons de voordelen het ruimschoots goed maar het heeft zeker ook zijn nadelen. Zo hebben we pas afgelopen november een nieuwe release van OSM kunnen lanceren terwijl tot dan toe de code nog altijd op de oorspronkelijke code was gebaseerd die ik jaren daarvoor zelfstandig had bedacht. Dit heeft er ook weer voor gezorgd dat onze iPhone-app vrij laat gelanceerd werd. En meer van dat soort groeistuipen of juist blokkades die we meemaken omdat we alles zelf ontwikkelen en beperkt zijn in onze manuren.”

Dat was ‘pas’ in mei toch? Vrij laat voor een spelletje dat je tien minuten per dag online doet en zich dus perfect leent voor in de bus, pauze en dus op de mobiel…?
“Dat klopt wel ja. We waren er ook lang mee bezig en zijn vrij kritisch. We wilden niet alleen mobiel werken, maar dan ook gelijk de functies als het swipen, grotere buttons en noem maar op meenemen. We hebben tientallen menu-structuren getest bijvoorbeeld. Uiteindelijk is deze in mei gelanceerd en gelukkig gelijk goed opgepakt. Veel van onze directe concurrenten hebben overigens nog steeds geen app uitgebracht en dit zorgde dus voor snelle groei in enkele landen waar we hiervoor nog niet actief waren. De Android-versie hopen we wel sneller te realiseren, zeker omdat we nu een goed voorbeeld hebben met onze Apple-app.”

En dan? Een Facebook-app heb je al, dus wordt het een game voor Google+, Blackberry-app of wat zijn hier de verwachtingen?
“Alhoewel het overgrote deel van onze gebruikers inderdaad nog een Blackberry gebruikt zullen we daar waarschijnlijk geen app voor ontwikkelen. Het is nu een krimpende markt, dus nu wil ik daar niet aan beginnen. Google+ is onder onze gebruikers ook niet zo populair en daarbij hebben we dus ook nog niet zoveel haast.”

Is dat hoe je de keuzes maakt? Geen marktonderzoek en dergelijke?
“Dat is toch marktonderzoek? Ik ken mijn eigen markt best goed en mijn intuïtie laat me daarbij niet zo vaak in de steek hoor. Hoe zou ik het anders moeten doen? Een bureau inschakelen dat mensen ondervraagt? In dat geval heb ik zelf denk ik preciezere data in mijn eigen systeem. Daarnaast kost zo’n onderzoek tijd en geld en tegen de tijd dat het klaar is kun je bijna weer opnieuw beginnen. Nee marktonderzoekjes doen we dus niet. Eigen data en statistieken raadplegen natuurlijk wel.”

Hoe zit dat eigenlijk met je eigen strategie. Heb je een bijgewerkt ondernemersplan?
“Jazeker! Ik ben begonnen met een echt ondernemersplan en sla die soms voor de grap er nog wel eens op na. Sinds afgelopen twee jaar zetten we ook aan het begin van het jaar de wensen en verwachtingen op papier en delen we deze met ons team van inmiddels vijftien man. Dat is leuk en goed om te doen, alhoewel afgelopen twee keer wel blijkt dat aan het einde van het jaar we toch weer heel wat anders hebben gedaan dat dat we vooraf hadden vastgelegd.”

En wat staat er komend jaar in? Als het financieel nu lekker gaat kun je dus hard in nieuwe software en marketing investeren. Komend jaar zitten hier geen vijftien maar dertig man en is de winst verdubbeld?
“Wie weet, ik sluit het niet uit in ieder geval. Alhoewel dat ook geen doel op zich is. Ik wil eerst graag kijken wat de Android-app gaat doen en qua marketing zijn we afgelopen jaren toch wat behoudend geweest. Natuurlijk adverteren we wel, maar een game zoals die van ons loopt eigenlijk het beste via viral marketing. Op schoolplein moet men erover praten. We merken telkens dat we soms gebieden bijna geen gebruikers hebben en opeens ontdekt worden door een groepje dat als een olievlek dan snel uitgroeit tot tienduizenden gebruikers. Met adverteren bereik je zoiets nooit, je kunt dan hoogstens je viral-kracht ondersteunen.”

Als je het zo vertelt dan is de vraag of je groeit, waar en op welke wijze, dus eigenlijk niet aan jou, maar aan de klant?
“Ja. We verdienen bijzonder weinig aan onze gebruikers, maar hebben er zoveel dat het volume dit goedmaakt. Adverteren is dan relatief duur en viral marketing juist bijzonder krachtig. Dat is tot nu toe eigenlijk altijd zo geweest en ja, ik verwacht dat het nu ook zo zal gaan. Overigens heb ik inmiddels wel wat ervaring en vertrouwen dat dit wel goed komt.”

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten