Nu nog een webwinkel beginnen?

De afgelopen tien jaar was het de manier om te ondernemen. Met een webwinkel kon je snel en goedkoop starten, de doelgroep groeide als kool en de marketingtechnieken volgden elkaar in razendsnel tempo op. Een waanzinnige buitenkans dus! Helaas is die lol er tegenwoordig wel een beetje af. Als je nu nog een webwinkel wilt beginnen, moet je een goede ondernemer zijn wil je er nog succesvol mee worden.

Zelfstandig ondernemer worden. Wie droomt er niet van? Tegenwoordig zo’n tweederde van het land, zo bleek uit recent onderzoek. De economische malaise van de laatste jaren hebben ook hun invloed gehad op de ondernemersdrang van mensen. Dat je met een eigen bedrijf net zo’n groot risico hebt op een faillissement als op een redelijk inkomen is de laatste jaren goed duidelijk geworden. Als je al begint met ondernemen gebeurt dat tegenwoordig steeds kleinschaliger. Met een kleine webwinkel bijvoorbeeld, die in de avonduren wordt bijgehouden. Maar ook daar lijken de kansen tegenwoordig ver te zoeken.

Startende webwinkeliers hebben het moeilijk
Uit onderzoek van GfK blijkt dat alle webwinkels in 2011 samen een omzet van zo’n 9 miljard hadden, waarvan 7,1 miljard werd gemaakt door de honderd grootste spelers uit de branche. Afgelopen jaar, waarin  de groei van de branche ook wat is afgezwakt en de mijlpaal van tien miljard brancheomzet helaas net niet is gehaald, is het percentage dat door de Bol.com’s, Zalando’s en Wehkamps wordt gepakt, alleen maar groter geworden. En met de langverwachte komst van Amazon in Nederland, zal dat percentage mogelijk nog verder stijgen. Ongeveer een vijfde van de markt blijft over voor de in totaal zo’n veertigduizend webwinkeliers die buiten deze top honderd vallen.

Met een resterende twee miljard omzet en ruim veertigduizend webwinkels betekent het dat de gemiddelde webwinkelier buiten die top honderd het moet doen met zo’n vijftigduizend euro omzet. Zelfs als er twintig procent winstmarge wordt behaald zit je als webwinkelier dan nog altijd net onder bijstandsniveau. Terwijl de ondernemersrisico’s, door het hebben van een eigen voorraad, online veiligheid, garantie, of service bij consumententransacties, relatief vrij hoog zijn bij een webwinkel.

Einde voor de kleine webwinkelier?
Betekent dit het einde voor de branche? Houden we straks alleen nog maar grote spelers over? Zeker niet. Voor gemiddelde zolderkamerondernemers, avonduren-projectjes en jongeren die het vooral doen om wat van het ondernemerschap op te snuiven,  zullen de klanten onbereikbaar worden. Maar voor echte ondernemers die weten hoe ze lef tonen, humor inzetten, of andere marketingtechnieken succesvol weten toe te passen zullen er ook de komende tien jaar nog genoeg kansen zijn. Niche-spelers, online boetiekjes en lokale spelers, met een goed plan en kennis van de markt, daar zullen we ook de komende paar jaar nog wel succesverhalen over lezen.

Maar het beginnen van een webwinkel is tegenwoordig wel een echte onderneming geworden. En dat is helaas of gelukkig, net hoe je het bekijkt, voor de meerderheid van de dromers in ons land, niet langer weggelegd.

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten