menu

Nieuwe Flex-BV oprichten? Start Flex BV helpt

Sinds 1 oktober vorig jaar is het gemakkelijker om een besloten vennootschap, oftewel een bv, op te richten. Er zijn met de flex-bv meer mogelijkheden om een bv naar eigen wens in te richten. Maar hoeveel makkelijker is dit nu werkelijk geworden afgelopen jaar? Wij spraken met rechtenstudent Michaël Verstraeten van Start Flex BV over de kansen die hij ontdekt heeft in de markt.

Het opstarten van een besloten vennootschap was enkele jaren geleden nog een flinke klus. Niet alleen was er een flink eigen vermogen nodig, maar ook de oprichtingskosten waren met enkele duizenden euro’s soms best fors te noemen. In de landen om ons heen bleek dat makkelijker, zelfs zoveel makkelijker dat Nederlandse ondernemers soms een Engelse Limited oprichten vanuit financieel oogpunt. Nieuwe wetgeving moest hier een einde aan maken en per 1 oktober 2012 is het oprichten van een BV simpeler geworden.

Maar het mag dan wel wettelijk makkelijker zijn geworden, de markt veranderde afgelopen jaar maar mondjesmaat. Een ontwikkeling die ook Michaël Verstraeten is opgevallen. Toen hij tijdens zijn masteropleiding Commerciële Rechtspraktijk hoorde dat de komst van de flex-bv ervoor moest zorgen dat Nederland weer in de Europese pas zou lopen op vennootschapsrechtelijk gebied, besloot hij wat meer in dit onderwerp te duiken. Hij ontdekte dat de kapitaalseis van 18.000 euro zou vervallen en de ondernemer statutair veel meer vrijheden zou krijgen. “Daarnaast had ik verhalen gehoord over brievenbusvennootschappen in Engeland (Limited, red.), puur vanwege de rechtspersoonlijkheid. Wat nou als al die ondernemers straks terugkomen naar Nederland? En hoeveel bv’s worden er eigenlijk opgericht in Nederland?”

‘Ik had niet meer nodig dan een website’
“Ik had me eigenlijk voorgenomen om me een jaar vol op de studie te richten maar ontdekte op het internet dat er nog maar weinig bedrijven instapten op de nieuwe regelgeving. Als je als ondernemer nu op zoek was naar een gemakkelijke en goedkope manier om een BV op te richten was dat wettelijk misschien wel mogelijk, maar het werd nergens duidelijk aangeboden. En ik had dan wel mezelf voorgenomen om me op mijn studie te gaan richten maar hoefde alleen eenmalig informatie uit te werken en de klanten kon ik doorsturen naar notarissen. Eitje toch? Met nog twee weken op de teller tot inwerkingtreding van de nieuwe wet besloot ik toch vliegensvlug een website in de lucht te gooien en nam ik contact op met diverse notarissen om zo snel mogelijk te kunnen schakelen. Start Flex BV was geboren.”

Van goedkoop alternatief, tot fullservice ondersteuning
Met flink goedkopere tarieven en een duidelijke website ging het gelijk hard met de onderneming. Al snel groeide het doorsturen van geïnteresseerde ondernemers uit tot een fulltime studentenbaan. Tussen de tentamenperiodes door was Verstraeten constant bezig met het contacteren van notarissen, beheren van de website, schrijven van content, vinden van new-business en het uitbreiden van diensten. Zo ontdekte hij dat de notaris helemaal niet de juiste contactpersoon was voor de startende ondernemer. “Vaak zitten ondernemers met meer fiscale- dan notariële vragen en worden ze in het gebruikelijke model van het kastje naar de muur gestuurd. Het was dus belangrijk dat ondernemers eerst fiscaal geadviseerd worden en daarna pas doorgestuurd worden naar een notaris.”

“Over enkele maanden schakelen we dan ook over naar een nieuw model waarin we ondernemers eerst voorzien van een quick-scan, waarna we een (telefonische) afspraak inplannen bij onze fiscalist/notaris of doorsturen naar een van onze aangesloten vestigingen.”

Verstraetens wens is dat over vijf jaar iedereen van Start Flex BV doorloopt naar de Kamer van Koophandel. “We willen de ondernemers een kwalitatief goed product voor een lage prijs aanbieden. Hierdoor hoop ik dat ik niet alleen de kleine ondernemer, maar ook de ondernemer met verschillende bv’s weet te prikkelen om van onze dienstverlening  gebruik te maken. We willen ons niet alleen richten op de oprichtingsfase, maar tevens op fiscale nazorg (jaarrekening, aangifte e.d.).”

“De notarissen en fiscalisten zijn voor de mkb’er lang moeilijk te benaderen geweest door hoge uurtarieven en onduidelijke afspraken. Wij proberen voor het mkb een mooie dienst neer te zetten, zodat iedereen zorgeloos kan ondernemen.”

Verder lezen

Reacties