Naam van je onderneming

Een naam bedenken voor een nieuwe onderneming is nog lang niet zo gemakkelijk als vooraf soms wordt gedacht. Wil je een omschrijvende naam? Een naam die je niet beperkt? Catchy? Of juist voor jou met emotionele waarde? En waar moet je marketingtechnisch nou op letten?

Let wel, ook wij hebben het antwoord niet. Want wie had vooraf kunnen denken dat namen als Google, Twitter (lol?) of Yahoo! internationaal zouden kunnen aanslaan? Als het maar catchy, herkenbaar en onthoudbaar is kan eigenlijk alles. Zelfs een belachelijk lange naam als Ondernemeneninternet.nl is mogelijk.

Toch zijn er wel zaken waar je op moet letten. Zo schreven wij eerder op onze website over het kiezen van een bedrijfsnaam. Zo kan het marketingtechnisch handig zijn om met dubbel A te beginnen omdat je bovenaan in telefoonboeken en bedrijfsgidsen kan komen te staan. Misschien juist liever beschrijvend omdat er op te zoeken valt indien men in zoekmachines of gidsen trefwoorden kan invullen. Of onhandig zijn als je naam lijkt op die van een merknaam van een andere onderneming.

Op een Amerikaans weblog kwam ik een vergelijkbaar artikel tegen. Alhoewel small business in Amerika echt wel iets anders is als Nederland en zeker ook de namen van ondernemingen meestal niet verenigbaar zijn vond ik het wel verhelderend om eens te lezen. Want de aspecten waarop Amerikanen letten zijn wel ongeveer gelijk aan die van ons eerdere artikel. Een aanrader voor wie nog starten moet!

Verder lezen

Reacties