menu

Moet internetgebruik in het bedrijfsreglement?

Je hoeft echt niet op papier te gaan zetten dat er geen porno gekeken mag worden op het werk, dat het aantal privé mailtjes de zakelijke niet zou moeten overstijgen of dat het niet is toegestaan illegale films en muziek te downloaden op het werk. Iedereen begrijpt ook zonder boekje wel dat het niet mag.

Maar hoe zit het met het grijze gedeelte? Bijna iedereen is tegenwoordig uitgever geworden op het internet. Met Hyves, Facebook, Twitter en vergelijkbare diensten is privacy op het internet ver te zoeken!  Dat zou positief moeten zijn. Je werknemers zijn toch een soort ambassadeurs van je onderneming (tenminste dat zou wel zo moeten zijn!). Een paar berichtjes over kantoor of het werk op een Twitteraccount zouden het bedrijf alleen maar goed moeten doen en het toelaten van Facebook tijdens werktijd wordt als zeer prettig ervaren

Het actief gebruiken van social media zou je als werkgever niet direct moeten beperken. Uit ander onderzoek blijkt echter ook dat de baas niet snel een van de toegevoegde Facebook vrienden blijkt te zijn. Waarom zou je het moeten toestaan als je het zelf niet eens kan zien? Zou je hier in een bedrijfsreglement een grens in moeten trekken?

Beperken is lastig omdat het moeilijk is om duidelijke richtlijnen te stellen. Zeker als je niet te moeilijk wil doen. Als je het wilt toelaten dat werknemers schrijven over zaken die op het werk ter sprake zijn gekomen maar erg voorzichtig bent met bedrijfsgegevens die niet op straat mogen komen wordt het lastig een duidelijke lijn te trekken. 

Zonder duidelijke lijn en reglement kun je stellen dat werknemers zich aan de fatsoensnormen moeten houden die in het bedrijf gelden. Roddelen is niet gewenst op de gang en dus ook niet op social media. Maar als je binnenskamers het toelaat dat er af en toe een grapje over mensen wordt gemaakt of een foute foto in de kantine wordt opgehangen moet je er rekening mee houden dat werknemers deze vrijheid ook in andere situaties zullen gebruiken. 

Verder lezen

Reacties