Mkb teveel tijd kwijt aan administratieve rompslomp
Bijna veertig procent van mkb’ers in de productie zegt te veel tijd en geld kwijt te zijn aan alle administratieve rompslomp. Een kwart van de mkb’ers houdt zelfs onvoldoende tijd over om te besteden aan hun kernactiviteiten.
De boekhouding kan en moet dus veel efficiënter bij deze productiebedrijven.
Dat blijkt uit ‘Cloudonderzoek in het mkb’, dat onderzoeksbureau Pb7 uitvoerde. Hierin gaf ook een derde aan dat er vaak gegevens dubbel worden ingevoerd in de administratie. Als belangrijkste verklaring hiervoor wordt de administratieve druk aangevoerd. Andere uitdagingen die mkb’ers ervaren tijdens de boekhouding zijn het maken van een goede financiële prognose, ervoor zorgen dat klanten sneller betalen en het vervangen van het huidige softwarepakket.
De administratie bij veel midden-en-kleinbedrijven kan dus stukken efficiënter, iets wat door meer dan twintig procent van hen ook wordt erkend. “Over het algemeen hebben productiebedrijven weliswaar een eigen boekhouder in dienst die nauw samenwerkt met de accountant, maar de focus ligt dan vaak vooral op het uitvoeren van de (dagelijkse) administratieve taken en waarschijnlijk wat minder op efficiencyverbetering”, aldus Marcel van de Sandt van Exact, dat de opdracht gaf tot het onderzoek.”
Weinig bedrijven in de cloud
Daarnaast zie je dat er slechts door 13% van de mkb-productiebedrijven wordt gewerkt met cloud en SaaS (software as a service). Voor veel ondernemers is werken in de cloud nog onbekend terrein, terwijl een cloud-oplossing voor een gering bedrag per maand de administratie en processen kan vereenvoudigen, en medewerkers en accountant eenvoudig online laat samenwerken.”
Reacties